Hoe kan het dat sommige stoffen schadelijk zijn voor de planeet?

In principe komt toch álles in eerste instantie uit de natuur?

Het is niet dat er stoffen/goederen van buiten de aarde zijn gehaald om te leven.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Je vraag is begrijpelijk. Stoffen zijn opgebouwd uit moleculen/ionen met als basis atomen. Wij zijn in staat om deze moleculen te veranderen, via chemische reacties. Deze reacties komen in de natuur soms voor maar het overgrote gedeelte niet. Dus de stoffen die wij maken kunnen daardoor schadelijker zijn voor de natuur.
Daarnaast kunnen we ook atomen laten fuseren. Zoals je weet komt bij de "reactie" kernafval bij vrij en dat is ook schadelijk voor de natuur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat wij als mensen de verhouding tussen stoffen verstoren. Net als heel veel diersoorten is een verhouding tussen schadelijke stoffen en niet-schadelijke stoffen belangrijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, maar wat wij als mensen produceren is niet door de natuur gemaakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet al deze stoffen komen in deze mate van nature voor, waardoor de balans wordt verstoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stoofen zijn niet schadelijk voor de planeet maar voor het leven erop. Schadelijk stoffen voor het leven op aarde worden gemaakt of door de mens of door de natuur zelf. Voorbeelden zijn plastics uit natuurlijke olie en het gif in bepaalde planten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goeie opmerking. Alleen wat zijn stoofen? :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Foutje bedankt!!!!
Het leven hangt ogenschijnlijk van mysteries aan elkaar. Maar wanneer je je somtijds een stukje laat leiden langs het pad van de minste weerstand zul je ook hier een "antwoord" als het navolgende tegenkomen: Zelfs de mens is het gegeven vrij eenvoudig zichzelf te vernietigen. Zo is hij die zijn eigen haren kapt om er vervolgens zijn (slok)darm mee te perforeren in potentie geen beeld dat op onze aarde niet van toepassing zou zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat bedoel je met "schadelijk voor de planeet"? Ik denk dat je bedoelt: schadelijk voor de natuur.

Als dat inderdaad is wat je bedoelt, dan komt het doordat de natuur niet op bepaalde stoffen is ingesteld. Als wij die stoffen toch in de natuur brengen, tja, dan kan het misgaan.

Maar ook dat is maar net hoe je het bekijkt. Als we erin zouden slagen een paar miljoen jaar lang overal chloor in te gooien en toch te overleven, dan zou de natuur zich via evolutie vanzelf aanpassen. Eerst natuurlijk een hoop schade, daarna bacteriën, en nog later andere organismen, die kunnen omgaan met dat chloor. Die er wellicht zelfs van afhankelijk worden om te overleven.

Dit is al eerder gebeurd.

De oeraarde had geen zuurstof in de atmosfeer. Er ontstond leven, waaronder groene algen. Die leefden van kooldioxide (en een hoop andere stoffen), en ze hadden zonlicht nodig. Ze produceerden een vreselijk giftig gas, dat ze zo snel mogelijk afscheidden: wij kennen dat gas nu als zuurstof.

Nu was die afgescheiden zuurstof geen probleem. In de oceanen bevond zich veel ijzer. Dat bond dat giftige gas, waarna het als ijzeroxide op de oceaanbodem neerdaalde. Die laag ijzeroxide kunnen we nu terugvinden.

Na miljoenen jaren was het ijzer in de oceanen op. De algen scheidden nog steeds zuurstof af. Dat verzadigde nu het water, en het drong door in de atmosfeer.

Een massa-uitsterving was het gevolg. Grote delen van het leven werden vergast.

Een paar organismen konden zich bijtijds aanpassen. De rest van de geschiedenis is bekend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
teveel water is ook schadelijk voor de natuur....niet voor de planeet. De totale hoeveelheid stoffen blijft nagenoeg gelijk, maar de samenstelling kan wel eens vervelend worden voor de bewoners van de planeet. De planeet zelf blijft gewoon rond de zon tollen; met of zonder bewoners.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met of zonder mens zouden er veel giftige stoffen bestaan en doden op het geweten te hebben. Het zou kunnen zijn om het biologisch evenwicht te behouden en/ of te bereiken. In al haar facetten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er bestaan geen schadelijke stoffen voor de natuur, het enige dat gebeurd is dat we de natuur dusdanig kunnen veranderen dat we er zelf niet meer in kunnen overleven (en wellicht andere levende dingen).

De natuur zal gewoon doorgaan en zich aanpassen door een nieuw evenwicht te vinden, dat gebeurt al zolang onze planeet bestaat.