Wanneer een magneet doormidden wordt gedeeld, bekom je twee magneten. Zijn deze dan even krachtig als de oorspronkelijke magneet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.9K
erotisi
8 jaar geleden
bedoel je de krachten van de helften bij elkaar opgeteld of afzonderlijk?

Het beste antwoord

Nee, die magneten zijn niet even krachtig als de oorspronkelijke magneet.

Als je de afstand tussen de polen van de magneet halfeert door de magneet door midden te zagen dan wordt het magnetisch veld ook 2x zo klein.

Maar pas op met zagen:
Je moet een magneet zien als een verzameling magneetdeeltjes die allemaal op een bepaalde manier zijn geordend zodat ze elkaar versterken. Als je voorzichtig zaagt dan blijft deze ordening en heb je twee magneten. Doe je het te ruw (met schokken) dan kunnen de magnetische gebiedjes zich weer ordenen op zo'n manier dat ze elkaar opheffen en heb je dus geen magneet meer.

Door dit richten van de deeltjes kan staal wat langdurig in de buurt van een magneet ligt zelf ook magnetisch worden. Om dit teniet te doen moet je een demagnetiseer toestel gebruiken of het staal even hard/scherp slaan of het verhitten voor 5min op 770°C.

Toegevoegd na 21 minuten:
Bij de laatste bron staan de formules voor magnetische inductie.
Als je voor een blokmagneet de hoogte D (axiaal van Zuid naar Noord) van de magneet kleiner maakt dan neemt de magnetische inductie af. Als je het blok smaller maakt, dwz L en/of W kleiner maakt dan wordt de veldinductie ook kleiner.

Toegevoegd na 55 minuten:
Ik zit nog eens wat te zoeken maar het werkt dus zeker niet lineair. Vul alle waarden maar eens in in deze online formule.

http://www.dextermag.com/resource-center/magnetic-field-calculators/pull-strength-on-steel-for-rectangle

Als je een magneet doormidden zaagt blijft de trekkracht bijna gelijk.

Toegevoegd na 1 uur:
Aha. Hier staat het antwoord:

http://www.ask.com/science/pole-strength-piece-bar-magnet-cut-two-equal-halves-3ca6f85dfb9ac510?qo=questionPageSimilarContent

Een magnetisch materiaal bestaat uit twee magnetische polen (Noord en Zuid) op een bepaalde afstand van elkaar. Het magnetische moment is het product van de kracht vd polen en de afstand tussen de polen. Als je een magneet loodrecht op zijn as deelt dan is het magnetisch moment gehalfeerd omdat de afstand tussen de polen de helft kleiner is geworden. Als je de magneet in zijn lengte deelt dan blijft de afstand hetzelfde maar de kracht op de polen is gehalveerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het zelf nooit getest. Maar werkt het niet zoals het parallel schakelen en in serie schakelen als van bv batterijen?
De spanning wordt niet groter bij parallel schakelingen en de stroom ook niet bij serie schakelingen.
Als jou theorie klopt met het doorzagen, zou het ook andersom moeten werken en twee magneten samenstellen tot één lange moeten leiden tot een dubbel zo sterke magneet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is inderdaad niet lineair. Het wordt alleen wel minder. Weer wat geleerd. Probeer maar eens met de online formule die ik gevonden heb.

Andere antwoorden (1)

Dat hangt er van af. als je een staafmagneet hebt en je zaagt het door midden heb je twee even sterke magneten.
Als je hem over de lengte zou doorzagen, wordt hij maar half zo sterk.
De sterkte hangt af van het oppervlak.
De dikte doet er niet toe.