Bij vorst blijft de grond onder het wegdek nog lang op een hogere temperatuur dan het wegdek, dat blootgesteld is aan de buitenlucht. Bruggen en viaducten hebben geen ondergrond.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt zeer zeker,
dat leer je ook voor je rijbewijs.
Cryofiel
14 jaar geleden
Correct en duidelijk. +1
Die bevriezen wel, en de rest niet...

Dat is boven de grond... Onder de grond is boven nul en boven de grond is onder nul...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog een kleine aanvullling. De uitstraling van warmte door het wegdek zorgt voor de afkoeling. Als er inderdaad grond onder zit wordt warmte getransporteerd van de grond naar het wegdek (waardoor het minder koud blijft) Als er echter alleen (koude) lucht onder zit zijn er twee dingen aan de hand:

- lucht heeft veel minder capaciteit om warmte vast te houden en geleidt warmte slecht (zie dubbel glas :-)
- koude lucht heeft de neiging om laag te blijven en is dus zonder meer al kouder dan de grond rondom de tunnel en de grond onder de weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die veranderen in een glijbaan ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat zowel onder en boven de brug de lucht vrijelijk kan circuleren. De brug oppervlakte zal dus sneller opvriezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord van de eerder antwoorders is correct,
afkoeling aan onder en bovenkant door luchtcirculatie.
Er speelt echter nog een factor mee, bruggen en viaducten steken boven het landschap uit en vangen daardoor ook nog eens de koude wind, de chill factor speelt dus een rol.
Nu weet ik ook wel dat met de chill-factor de gevoelstemperatuur bedoeld wordt, maar koude wind
heeft meer vat op vrije voorwerpen dan alles wat in ieder geval aan de onderkant op een groot vlak in de grond vast zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bruggen aan de westzijde van Twuyverhoek zijn gereed. Wat nog ontbreekt is de slijtlaag, die pas in het voorkaar kan worden aangebracht.
Bij regen of vorst kunnen de bruggen daardoor glad zijn! De aanleg van de bruggen aan de oostzijde van Twuyverhoek zijn na de ‘winterbouwvak’ voortgezet. Ook bij deze bruggen moeten de slijtlagen nog worden aangebracht, alsmede de aansluitingen van het straatwerk. De werkzaamheden worden zoveel mogelijk vanaf het water uitgevoerd, zodat de overlast voor weggebruikers en omwonenden beperkt blijft.