Helpt het als je nieuwe kleren koopt om deze eerst in het azijn te laten weken voor kleur behoud?

Zo ja, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
51.5K

Het beste antwoord

Azijn kan verf in kleding fixeren door de zure eigenschappen van azijn. Hierdoor loop je minder risico dat de kleuren vrij komen en overlopen (bijvoorbeeld bij fel gekleurde prints). Vaak wordt er ook zout bij gedaan (dus een nacht laten weten in koud water met een schep zout en een flinke scheut azijn).

Daarnaast is een scheut azijn ook te gebruiken als wasverzachter (in het vakje doen voor wasverwachter).

Vroeger werd de verf minder goed gefixeerd en werd er een versteviging toegepast die de stof sterker en dikker maakte (in de sterkerij). Die vorm van stijfsel kwam de eerste wasbeurt mee en hierin zaten vaak actieve resten van de verf. Daarom werd azijn of citroensap in de wasmachine gedaan om de kleuren te fixeren.

Maar met de moderne stoffen, verftechnieken en kleurtechnieken wordt de verf tegenwoordig al goed gefixeerd. Extra fixatie met azijn is dan (meestal) niet nodig. Maar het helpt dus wel.

NB. In Tilburg gebruikten ze rond 1600 inderdaad oude urine (de kruikenzeikers). De urine werd gebruikt om het wol te wassen en te ontdoen van vuil (dus als zeep). Daarnaast speelde de urine ook een rol bij de kleuring zelf, met name met blauw gekleurde wol.

Toegevoegd na 8 minuten:
NB. Het fixeren is dus het neerslaan en laten hechten van de verfdeeltjes aan de vezels in de kleding, zodat ze niet in het water kunnen oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

nieuwe kleding gekocht? zet het VOOR DE 1e KEER WASSEN een hele nacht in koud water. Zo voorkomt u krimpen en kleur afgeven!

Voor de eerste keer nieuwe donkere kleding wassen? Leg het eerst een nachtje in koud water MET AZIJN (houdt de kleur beter vast in het textiel). Daarna ook nog regelmatig wassen met azijn en het blijft donker!

Azijn heeft een bepaalde zuurgraad zodat de kleur op het textiel blijft. Vroeger deden ze dat met urine.

Ja dit zou dus helpen, zelf nooit geprobeerd maar de reacties zijn positief.