Is de vervaltijd van muonen volgens een normale verdeling?

De vervaltijd van muonen is natuurlijk een gemiddelde. Wijken individuele muonen af van dit gemiddelde volgens een normaalverdeling? Zo ja, wat is dan ongeveer de standaardafwijking?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, het is geen normale verdeling. De vervaltijd van individuele muonen (of andere instabiele deeltjes, of radioactieve kernen) is verdeeld volgens een exponentieel afnemende functie. Dat komt doordat het aantal vervallende deeltjes op ieder moment evenredig is met het aantal deeltjes dat nog over is.
Je kunt wiskundig aantonen dat de gemiddelde vervaltijd gelijk is aan 1/ln(2) = 1,4427 maal de tijd die het duurt voordat er nog de helft van de oorspronkelijke hoeveelheid deeltjes over is. Daarom wordt ook vaak gesproken van de halfwaardetijd. Als je de halfwaardetijd weet dan kun je de hele verdeling over de tijd berekenen. Voor muonen is de gemiddelde vervaltijd 2,2 microseconde, dus de halfwaardetijd 1,52 microseconde.
Het begrip standaardafwijking kan niet worden toegepast bij zo'n exponentiële verdeling.
WimNobel
10 jaar geleden
WimNobel
10 jaar geleden
Ja, daar heb je gelijk in. Toen ik er in bed nog even over nadacht kwam ik ook tot die conclusie. Het punt is wel dat het niet zoveel nut heeft om de standaardafwijking uit te rekenen, omdat de verdeling al volledig vastligt door ofwel het gemiddelde, ofwel de halfwaarde te geven. Dat is dus anders dan bij een normale verdeling, waar de standaardafwijking samen met het gemiddelde een noodzakelijke karakterisering vormt.

Andere antwoorden (1)

Nee, via de Breit Wigner verdeling.