Maakt het gebruik van meerdere klemmen achter elkaar de draagkracht groter?

Ik heb een bureaustoel waarvan de gasveer defect is. Nu wil ik de stoel op de hoogste stand zetten en vastzetten met uitlaatklemmen. Heeft het zin om meerdere klemmen achter elkaar te gebruiken om de draagkracht van de stoel te vergroten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Ja, het gebruik van een extra klemmen tegen de onderste aan geeft de onderste extra steun, maar het uiteindelijke effect wordt niet tweemaal zo groot. Het hangt dan in meerdere mate af van de weerstand tegen zijdelingse vervorming van die klemmen (die ook bij slechts één klem al een factor is). Het eerste beetje vervorming van de onderste klem(men) helpt de kracht te verdelen over de rest, maar de klemkracht van de onderste zelf kan eronder gaan lijden.

Een mogelijk alternatief lijkt mij het gebruik van enkele rond de zuigerstang van de gasveer aangebrachte houten latjes van zodanige lengte dat ze de gasveer fixeren op de gewenste lengte. Dan denk ik niet aan uitlaatklemmen maar aan minimaal twee slangenklemmen (één bovenaan en één onderaan) waarvan de schroefdraad goed strak aangedraaid moet worden.
Afhankelijk van de dikte en stijfheid van de stukjes hout kan het gewenst zijn om er nog extra slangenklemmen tussenin te gebruiken, om te voorkomen dat het hout uitknikt.
Je maakt dus een soort houten huls of mof rond de zuigerstang. De manier waarop de zitting op de stukken hout steunt speelt dan een grote rol.

Toegevoegd na 21 minuten:
Ook het gegeven of de bestaande huls bovenop de cilinder van de gasveer zelf al dan niet kan draaien ten opzichte van de voet speelt een rol. Het kan zijn dat de stoel uiteindelijk wel op hoogte blijft, maar dat het niet goed soepel meer kunnen draaien van de zitting ten opzichte van de vijfpoot hinderlijk tegen gaat vallen. Ringen op de gewenste plaats aanbrengen lukt alleen door de zitting los te maken van de zuigerstang.
Al doende zou je zelfs kunnen denken aan een combinatie van een of meerdere uitlaatklemmen onderaan (die mogelijk beter het draaien ondersteunt) en daarboven met slangenklemmen vastgeklemd hout.
Bordensteker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Meerdere klemmen is dus zinvol. Het alternatief had ik ook in gedachten, maar dan met een metalen buis ipv houten latjes. Toch heb je mij op een idee gebracht. Ik heb acht ijzeren klemmen besteld, dus ik kan waarschijnlijk de gehele lengte van de buis van de stoel vullen. Dat zal vast heel wat gewicht kunnen dragen.