Alleen als je door de kabel komt en de kern van de kabel raakt waar spanning op staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zeker! Staak is een redelijk goede geleider....

Toegevoegd na 35 seconden:
Staak is een ander woord voor: Staal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze spijker zal zeker elektriciteit geleiden! Maar alleen als de spijker op de kabel terecht komt. Als de spijker op het plastiek komt rond de kabel gebeurt er niets, maar als hij door dat plastiek gaat, zal hij zeker elektriciteit geleiden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de stalen spijker door het geleidend materiaal van een stroomkabel slaat, staat er spanning op de spijker, maar geleid hij (nog) niet. De muur is in principe niet geleidend.
Pas als jij hem vastpakt zal de spijker de stroom naar je lichaam geleiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je een spijker in het stopcontact steekt, gaan je haren rechtop staan en komt er rook uit je oren, niet doen dus ;)

Metaal waarvan een spijker is gemaakt is geleidend dat merk je alleen wanneer de spijker in aanraking komt met een bron van stroom. Als je met je spijker door een elektriciteitskabel slaat dan zul je dat weten doordat je vonken ziet en een schok zult krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult waarschijnlijk geen vonken zien, en als je deze (theoretisch, in een enigszins doorzichtige muur) zou zien, schakelt de zekering van de betreffende groep de stroom ernaar af. Dan geen schok dus. Er wordt niet gesproken in de vraag over spijker in een stopkontakt steken, dat kan een vergelijking zijn, maar dat noem je niet. Daarnaast zal, indien in de installatie opgenomen, bij het raken van de spanningsvoerende ader de aardlekschakelaar afslaan en je behoeden voor elektrocutie. Geen rechtopstaande haren en rook uit de oren. Dat zijn bovendien toch al niet de symptomen bij elektrocutie door het lichtnet.