Hoe lang duurt het voordat frituurvet is afgekoeld tot kamertemperatuur?

Bij ons staat de frituurpan wel eens in de keuken onder de afzuigkap.
Binnen 10 minuten nadat het apparaat aan is gezet is de temperatuur van het vet al rond de 180 graden.

Ik zou graag willen weten hoe lang het duurt tot het frituurvet weer is afgekoeld naar kamertemperatuur nadat de frituurpan weer uitgeschakeld is. De frituurpan voelt na gebruik nog enkele uren warm/heet aan de buitenkant.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
28.5K

Antwoorden (1)

Een frituurpan (ik ga er van uit dat je een elektrische bedoelt) is aan de buitenkant geïsoleerd, om te zorgen dat je je niet brandt als je er tegenaan komt. Die isolatie is verschillend per type frituurpan, daarom is op voorhand niet aan te geven hoe lang dat precies duurt.
Maar zoals je eigen waarneming is: het duurt uren en dan nog voelt het warm aan de buitenkant. Voordat de pan echt op kamertemperatuur is moet je rekening houden met minstens 12 uur, omdat het afkoelen steeds langzamer gaat: in het begin koelt het sneller af (meer graden per uur afkoeling) dan op het eind, omdat het temperatuurverschil tussen het frituurvet en de kamer steeds kleiner wordt.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist doordat de frituurpan is geisoleerd, koelt het vet langzaam af. Maar een uur of twee a drie na het uitzetten (beetje afhankelijk van de inhoud) is het vet niet gevaarlijk heet meer. Wat ik in het verhaal een beetje mis is de omgevingstemperatuur. Zet je die pan s winters buiten in de schaduw dan is hij echt veel sneller afgekoeld dan s zomers in de zon. Als je hem veilig wilt wegzetten is een koele kelder de beste plaats.