Vanmiddag tijdens de afwas ging de telefoon. na het gesprek bleek de afwas in het afdruiprek al droog. Mijn vraak,waar is dat water gebleven?

Toegevoegd na 58 seconden:
Vraak is uiteraard vraag, sorry.

Toegevoegd na 1 uur:
Iedereen spreekt over verdampt, dat is leuk, maar wat is dan verdampen, wat gebeurt er precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je goed heet afwast (en afspoelt) is afdrogen een volslagen overbodige bezigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lang zitten kletsen Moolkeesje?
amigo
12 jaar geleden
hi hi je zet er niet bij hoe lang je aan het bellen was. In mijn goede tijden (ahum) was waarschijnlijk ook de gewone was aan het droogrek wel drooggeweest in de tijd dat ik zat te bellen......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft hoogstens 10 minuten geduurd, althans in mij belevenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahahah maar als vrouwen bellen................dan is hun belevenis toch anders dan de werkelijkheid :)

Het beste antwoord

Een deeltje van het water is verdampt, vanwege de hitte van de vaat. De rest ligt, als het goed is, onder je afdruiprek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vermoedelijk is het bij jullie in huis behoorlijk warm. Het vocht is dan gewoon verdampt en in de vorm via de luchtverversing (afvoer of roostertjes) naar buiten gewerkt.

Toegevoegd na 2 minuten:
de vorm = die vorm

Toegevoegd na 1 uur:
De vervolgvraag is basis natuurkunde. Daar kan je beter een boek over lenen en lezen dan dat het principe hier in een paar regeltjes uit te leggen is...
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit gebeurt ook als er niet wordt verwarmd,dan droogt de vaat ook op.
Amadea
12 jaar geleden
Maar dat duurt dan veel langer dan de tijd van een gemiddeld telefoongesprek!
Verdampt. Valt je nu misschien pas op dat het zo snel ging omdat je waarschijnlijk de verwarming goed hebt aanstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je in erg warm water afwast is het zo dat je borden ( denk van steen ) zelf ook erg warm worden waardoor het makkelijk verdampt. daarnaast wat hier boven ook gezegd is is dat het waarschijnlijk ook wel warm is bij jullie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je vaat zijn twee dingen gebeurt,
door de oppervlaktespanning verlagende werking van het afwasmiddel loopt de vloeistof sneller en gemakkelijker van de vertikaal opgestelde borden etc af en de rest is verdampt.
Dit is een betere manier van "afdrogen " dan met een afdroogdoek , als die niet perfect schoon is.
Het is niet zo dat het water dan verdampt en de zeep zich concentreert, dat an alleen in rechtopstaande kopjes gebeuren.
Zelfs dan hoef je niet bang te zijn, de minimale hoeveelheid "zeep " die achterblijft, doet je geen kwaad als je echt afwasmiddel gebruikt.

Het verdampen is al eerder uitgelegd in andere antwoorden.