Een onderzeeer is moelijker onder water te krijgen in de rode zee, klopt mijn theorie?

Toegevoegd na 2 minuten:
zo nee. waarom niet?

Toegevoegd na 4 minuten:
dode zee bedoel ik idd, excuses :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Ja, dat klopt. Alles krijgt meer drijfvermogen naarmate de vloeistof een hogere dichtheid heeft.

Het water van de dode zee (die bedoel je waarschijnlijk) heeft, vanwege het hoge zoutgehalte, een hogere dichtheid dan een normale zee. Daarom zal een duikboot daar meer drijfvermogen hebben, en dus net een tikje moeilijker onder te krijgen zijn dan elders.

Toegevoegd na 1 minuut:

Overigens wordt die grotere moeite weer iets vergemakkelijkt doordat een duikboot, om te dalen, water inneemt - uit de zee waarin hij zich op dat moment bevindt.

Wil een duikboot duiken in de dode zee, dan zal het water dat hij inneemt dus ook zwaarder zijn dan wanneer hij water uit een andere zee zou innemen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het feit dat het water in de ballast en duiktanks ook zwaarder is het eventuele verschil eigenlijk opheft.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat denk ik niet. Er blijft altijd lucht in een duikboot. Het drijfvermogen van die lucht is gelijk aan het gewicht van een gelijk volume aan water, minus het gewicht van die lucht. Wordt het water zwaarder, dan heeft de lucht in de duikboot dus een groter drijfvermogen. Overdreven voorbeeld: ga uit van een pingpongballetje dat niet lek is, en dat enorm stevig is (en dus niet wordt ingedeukt). Om dat pingpongballetje onder water te krijgen in zoet water, vereist een bepaalde kracht. Het onder water krijgen van datzelfde balletje in normaal zeewater vereist een grotere kracht. In water van de Dode Zee heb je nog wat meer kracht nodig. Om dat pingpongballetje onder te dompelen in kwik (een heel zware vloeistof), heb je echt heel veel kracht nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is iets ingewikkelder, want op het moment dat je een gebied met een ander zoutgehalte invaart zit er in je ballasttanks nog water met een ander zoutgehalte. Je gaat dan dus een stukje omhoog of omlaag. Ook speelt de watertemperatuur nog een kleine rol. En bij een niet nucleaire onderzeeer ook het brandstof verbruik. Bovendien wil je met een onderzeeër doorgaans niet drijven maar zweven op een constante diepte.
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt helemaal. Overigens bedoelde ik met het "drijfvermogen" niet dat je blijft drijven - als de lucht een bepaald drijfvermogen heeft, en het metaal+ballasttanks een bepaald "zinkvermogen" hebben dat gelijk is aan het drijfvermogen van de lucht, dan blijf je zweven. (Ben ik nog te volgen?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van dat pingpongballetje en het verhaal van Sherpa kan ik inderdaad volgen en het zou best wel eens zo kunnen zijn. Ik vraag me echter wel af of je het niet over een slok op een borrel hebt qua verschil. Om een onderzeeër onder water te krijgen moet je inderdaad bij mijn weten eerst een negatief drijfvermogen creëren door de ballasttanks te vullen, heb je bij benadering de juiste diepte bereikt dan corrigeer je de ballast tot je bijna een neutraal drijfvermogen hebt en corrigeer je eventueel verder met de diveplanes (sorry, Nederlandse vertaling wil me even niet te binnen schieten). Wat ik bedoel is, zou het veel verschil maken? Uiteraard is er wel verschil, maar het lijkt me klein toe.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het verschil is gelijk aan het verschil in waterverplaatsing (in kilo, niet in liter) tussen een gewone zee en de Dode Zee. Neem een duikboot met een totale inhoud ("buiten-inhoud", dus de romp meegeteld) van 350 duizend liter. Zoek op hoeveel 350 duizend liter gewoon zeewater weegt, en hoeveel 350 duizend liter Dodezeewater weegt. Het verschil is het verschil in drijfvermogen van de duikboot. Daar kun je de gevulde inhoud van de ballasttanks van aftrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, ik heb er nu even geen tijd voor, maar je punt is duidelijk, ik denk dat het desondanks een vrij groot verschil wordt.
Jazeker, zoals ik proefondervindelijk heb ervaren.
http://www.goeievraag.nl/vraag/vaart-speedboot-harder-zoet-zout.138534
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
P3 maal raden hoe ik op de vraag kom :P
Je theorie klopt m.i. niet. De opwaartse kracht van het zwaardere Dode Zee water is weliswaar groter dan elders, maar het hogere soortelijk gewicht van het ingenomen water compenseert dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat klopt alleen als je de duikboot helemaal vult met water. Een duikboot bevat echter veel lucht. Die lucht heeft in water van de Dode Zee een hoger drijfvermogen dan in water van een andere zee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De opwaartse kracht is het volume van het verplaatste water en heeft niets met de lucht in de duikboot te maken maar alleen met het uitwendige volume van de duikboot.. Als het verplaatste water zwaarder wordt en daarmee de opwaartse kracht, wordt dit voor 100% gecompenseerd door het ingenomen water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin wat ik hierboven geschreven heb.
Ja, dat is moeilijker.
Stel
Het uitwendige volume van de boot is 2 m3, dan is de opwaartse kracht in gewoon water 2 ton
De boot weegt 1 ton, dan moet er 1 ton water (is 1 m3=inhoud tanks) ingenomen worden om de boot te laten zweven.

Bij zout water sm=1,3 is de opwaartse kracht 2,6 ton.
Het ingenomen water is 1 m3 is dus 1,3 ton + 1 ton van de boot maakt 2,3 ton. Dan kom je 0,3 ton te kort om de boot te laten zweven.

Toegevoegd na 2 uur:
Natuurlijk zullen de inname tanks wel uitgelegd worden met een groter volume om kleine verschillen in sm op te vangen. in mijn v.b. zou de innametank 0,23 m3 groter moeten zijn om de boot te laten zweven.. Dus echt moeilijker is het nu ook weer niet. Je moet gewoon wat meer balastwater innemen.