is zilver magnetisch?

ik heb een armband besteld 925 echt zilver is er gezegd.
maar hij blijft aan een magneet hangen. is het dan geen echt zilver?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op mijn werkplek zit een magneet ....
T enige wat daar wel eens aan vasthangt is t gespje van mijn horlogebandje ..
Nooit mijn zilveren armband .....

Antwoorden (5)

Nee, aan zilver hoort geen magneet te blijven hangen, stuur die armband maar terug en ga naar een juwelier om een armband te kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zilver is niet magnetisch, maar in bijvoorbeeld (de veer van) een of meerdere sluitingen kan ijzer verwerkt zijn, of nikkel. Beiden zijn magnetisch
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hoeft niet persé alleen zilver te zijn. Een 925 zilver legering betekent dat 92,5% van het zilver van de armband ook werkelijk zilver is, en de rest een metaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk is de armband zilver-plated en is het gehalte van het opgedampte zilver 925.
Want zilver an sich is niet magnetisch en zou dus niet aan een magneet moeten blijven hangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat zilver op zich niet magnetisch is en ook legeringen van sterlingzilver925 dat niet zijn ben je bij de neus genomen.
Meestal wordt koper of messing verzilverd, allebeiden niet magnetisch.
Zelfs dat hebben ze niet gedaan , ze hebben een ferro metaal verzilverd en dat is "not done " Het zeer kleine sluitveertje kan van staal zijn maar dat is te klein om een armband aan op te pakken, zelfs met een Nd magneet lukt dat niet.

Er is alle reden om aan te nemen dat je belazerd bent.
Draagt het sierraad de officiele tekens en weet je waar het gekocht is , dat zou ik er werk van maken, het vervalsen van deze tekens is erg strafbaar (een misdaad)

Zoek de tekens even uit , sommige tekens slaan op de dikte van de verzilverde laag
maar 925 staat daar nooit bij, het moet dan sterlingzilver zijn.

Ook het lagere zilver 835 wat we in Nederlandse sierraden kennen bevat geen ferrometalen, zelfs de zilveren gulden welke 625 (ongeveer) is blijft niet aan een magneet hangen omdat zilver alliages vrijwel altijd als bij-metaal koper of messing bevat.