Waarom drijft olie op water ?

Dat olie lichter is dan water weet ik, maar hoe kan dat ? Wat maakt olie lichter of waarom mengt het zich niet ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.4K

Het beste antwoord

Water bestaat uit twee waterstofatomen aan een zuurstofatoom. De elektrische lading is een beetje aan de ene kant plus en aan de andere kant min. Waterstofmoleculen lijken dus een beetje op kleine magneetje en die trekken elkaar aan. Daardoor is water erg compact.

Olie is van koolstofatomen met waterstofatomen. Ze hebben niet die ladingverdeling.

De soortelijke massa is lager dan die van water. Dus een liter olie weegt minder dan een liter water.
Hierdoor blijft olie drijven; en doordat ze oliemoleculen watermoleculen afstoten, is het heel weinig mening. (Wel een beetje hoor).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Olie heeft een kleinere (lagere) dichtheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een watermolecuul is een dipoolmolecuul. Dat wil zeggen dat de ene kant van het molecuul een beetje positief is geladen en de andere kant een beetje negatief. Door deze eigenschap komt er in water behalve de Vanderwaalskracht nog een bindende kracht voor: de onderlinge aantrekkingskracht van watermoleculen als gevolg van de lading. Het H-atoom van een molecuul H2O is een beetje positief geladen en trekt naar een (beetje negatief geladen) O-atoom van een ander H2O molecuul. Dit heet een waterstofbrug. Als een stof oplost in water worden er waterstofbruggen verbroken tussen de H2O moleculen, en vormen de moleculen van de op te lossen stof nieuwe waterstofbruggen met de watermoleculen. Een stof kan dus pas oplossen in water als deze stof waterstofbruggen kan vormen. Blijkbaar kan olie dit niet.
Waarom olie lichter is weet ik niet precies, maar de definitie van dichtheid is massa/volume. Misschien zorgt de extra bindende kracht in water er wel voor dat er in één volume-eenheid zoveel meer H2O moleculen gaan, dat dit gewoonweg zwaarder is dan eenzelfde eenheid olie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is het niet. De aantrekking tussen O en H is een gevolg van de dipool. De dipool zelf een gevolg van verschil in elektronegativiteit.
Bij water kunnen de moleculen zo dicht bij elkaar gaan zitten dat ze bijna een streng vormen.

Een oliemolecuul is een streng van allemaal CH2 achter elkaar. Stel je nu voor dat de oliemoleculen allemaal heel dicht bij elkaar zitten, net als de watermoleculen.

Dan zit er bij water OH2 op een rijtje en bij olie CH2. (Ik heb expres water wat anders genoteerd.) Omdat C en kleinere massa heeft dan O, valt te zien waarom olie lichter is dan water. CH2 heeft een molmassa van 14 en water van 18. Dat zou betekenen dat olie een dichtheid heeft van 14/18 = 0,8 keer die van water. Dus 0,8 g/cm3.
Dat klopt wel ongeveer.

De watermoleculen zoeken elkaar op, de oliemoleculen ook. Zodoende mengen ze zich niet. En dan komt de lichtste boven drijven. En dat is olie.