Verhoogd de druk in een gesloten opstelling bij destillatie?

De destillatie opstelling bestaat uit glaswerk met slijpstukken. Condensor volgens Dimroth. Allonge met slijpstuk hier aan vast een opvang kolf.

De vloeistof borrelt regelmatig. Dus geen kookvertraging.

Als de hele opstelling gesloten is. Alle slijpstukken netjes verbonden, zou de druk dan zodanig kunnen opbouwen dat bijvoorbeeld de thermometer uit het claisen opzetstuk kunnen schieten?

(nu wordt de kolf voor het destillaat niet verbonden aan de allonge uit de koeler, om de mogelijke druk te laten ontsnappen.)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K
Thecis
7 jaar geleden
Bedenk heel goed wat je doet als je een onder- of bovendruk op een destillatieopstelling gaat zetten.
1. Nooit een bolkoeler gebruiken (hier ga je namelijk niet op in).
2. als je een overdruk MOET gebruiken, dan moet je klemmen zetten op al je verbindingen en een drukventiel plaatsen bovenaan je destillatiekolom.
Als de overdruk niet MOET, doe het dan NIET!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volledig met Thecis eens, als het fout gaat heb je een bom!! vandaar ook mijn vraag onder 't antwoord waarom zou je het gesloten WILLEN maken?

Antwoorden (1)

Als je er een gesloten systeem van maakt, dus de opvangkolf hermetisch aan de koeler bevestigd, en je gaat de temperatuur verhogen, dan ontstaat er druk, als je de druk maar hoog genoeg opvoert zat de zwakste plek barsten.

het kan zijn dat de thermometer er uit knalt, maar kan ook op andere plek zijn.

Nooit doen dus!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
super, vermoeden klopte dus is er een soort overdrukventiel voor dit soort opstellingen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
die zal er zijn, maar waarom laat je het niet gewoon open in de kolf stromen?