kun je een externe harde schijf beschermen tegen bijvoorbeeld de invloed van bliksem door die in metalen kistje op te bergen?

met andere woorden werkt zoiets als de kooi van faraday?

Toegevoegd na 1 dag:
veel van geleerd van dit antwoord. ik begrijp dat het zo werkt dat inductiestromen effect, in kabels en zo, effect hebben. ik dacht te weten dat een enkele blootstelling aan een sterk elektromagnetisch veld, bijv bij nabij bliksem of blikseminslag, opgeslagen informatie zou beschadigen. niet dus? gewoon maar laten liggen (tegen inbraak en en zo zijn voorzieningen getroffen).

Toegevoegd na 1 dag:
veel van geleerd van dit antwoord. ik begrijp dat het zo werkt dat inductiestromen effect, in kabels en zo, effect hebben. ik dacht te weten dat een enkele blootstelling aan een sterk elektromagnetisch veld, bijv bij nabij bliksem of blikseminslag, opgeslagen informatie zou beschadigen. niet dus? gewoon maar laten liggen (tegen inbraak en en zo zijn voorzieningen getroffen).

Toegevoegd na 6 dagen:
ik hoop dat ik van de beantwoorder nog wat extra info krijg.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja dat kan.
Ik neem aan je bedoelt een losse harde schijf, waar geen kabels meer aan zitten.
Maar ik vraag me af of dat überhaupt nodig zou zijn. Met invloed bedoel je zeker de inductie-spanning die een bliksem in leidingen kan opwekken. Dat is inderdaad vaak een probleem. Als je thuis een lange leiding hebt en in de buurt slaat een bliksem in, kunnen er wel electronische toestels stuk gaan. Het effect is afhankelijk van de leidingslengte, de sterkte van de bliksem en de afstand.
In een harde schijf zijn de draadjes allemaal heel kort. Daarom denk ik dat het effect niet groot genoeg is om schade te kunnen veroorzaken. Als je álle stekkers van je computer aftrekt, zal dat over het algemeen voldoende zijn. En als je nog steeds bang bent helpt een metalen kooi natuurlijk uitstekend.