Wat is het ampere van een hoogspanningskabel?

Ik moet een praktische opdracht voor natuurkunde doen en daar heb ik de stroomsterkte in een hoogspanningskabel voor nodig, ik kan dit alleen nergens vinden

Toegevoegd na 23 minuten:
over de kabel staat 150 KV en de frequentie is 50Hz

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10K

Het beste antwoord

bedoel je niet de spanning (volt)? dat is namelijk zo'n 200 tot 380kv (afhankelijk van welke verbinding zie http://tennet.ireports.nl/nl/projecten)

op een normaal stopcontact in een huisinstallatie zit ongeveer 15 ampère tot 20. De ampère is afhankelijk van de vraag naar stroom (als 's avond de verlichting aangaat zal de stroomsterkte moeten worden opgevoerd)
1 ampere staat voor het aantal coulomb per seconde, (eenheid van elektrische lading per tijdseenheid) (50 hZ is 50 keer lading, ontlading er seconde)
Mijn vader werkt bij TenneT (beheerder van het nederlandse hoogspanningsnetwerk) en volgens hem zit er zo'n 500kA (kilo ampere is 500.000 ampère) op de nieuwe randstad 380 kV (kilovolt) verbinding. (zie bron) Voor een gemiddelde hoogspanningskabel (200 kV) zal dit beperkt afwijken,

voor je opdracht zou ik uitgaan van 400kA, dit is het gemiddeld genomen aantal ampère dat op de gemiddelde hoogspanningskabel zit (boven 1,5 kv)

Voor meer alledaagse voorbeelden van ampere zou ik op de engelse wiki kijken, veel meer info dan de nederlandse
zie http://en.wikipedia.org/wiki/Ampere

ik hoop dat ik je geholpen heb hiermee
succes met je opdracht ;)

Tim

Toegevoegd na 2 minuten:
ah, op een 150 kV kabel is het iets lager dan 400, zo'n 360kA
en 50 hz is logisch (alleen usa is 60hz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De netwerken worden niet door 1 centrale gevoed en alle Nederlandse energiecentrales zijn nog niet genoeg om in onze energiebehoefte te voorzien. Je mag er rustig van uit gaan dat over de 380kV hoofdleidingen heel wat meer elektrische energie gaat dan een enkele centrale kan opwekken.

Andere antwoorden (1)

Je kunt beter schrijven "de stroomsterkte" dan "het ampere", dan scheelt weer een kwart punt.
Hoeveel stroom door een kabel gaat hangt er helemaal vanaf hoeveel vermogen er wordt gebruikt. ‘s Nachts gaat er veel minder doorheen dan overdag.
Hieronder is een link waarin staat waarvoor de 150 kV lijnen in Zeeland ontworpen zijn: het "nominaal vermogen" zit tussen de 100 en de 400 MVA. Een VA is niet helemaal hetzelfde als een Watt maar neem voor je opdracht maar een lijn met een nominaal vermogen van 150 megawatt als voorbeeld.
Stroomsterkte vind je door het vermogen te delen door de spanning. In het voorbeeld is dat 150 MW gedeeld door 150 kV en dat is 1000 ampère.

Samenvattend: je kunt niet zeggen hoeveel stroom er door een 150kV hoogspanningslijn gaat. Dat hangt af van het verbruik. Maar 1000 ampère is een reële waarde.