Nee, een cel deelt zich één keer. Daarna heb je twee nieuwe cellen en die delen zich elk ook weer één keer, en zo verder. Dus na die eerste celdeling is die eerste cel er niet meer.
jc54
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
De cellen zijn in principe wel een kloon van de eerste cel. Je kan een zaak maken dat er 1 originele cel blijft en 1 kloon. Maar ik snap je punt wel heel goed. Grappige invalshoek, ik had er zelf niet aan gedacht.
Dat hangt van het soort cel af; een eicel kan zich oneindig vaak delen in nieuwe eicellen. Welbeschouwd zijn de cellen in je lijf 3,5 miljard jaar oud.
tinus1969
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Als je het zo bekijkt heb je wel een punt.
Maar de vraag gaat over een menselijke cel.
En die zijn pakweg 10.000 jaar oud ;-)
Thecis
6 jaar geleden
Ik ben het erg eigenlijk helemaal niet mee eens. Bij het groeien van de vrouwelijke embryo worden de eicellen gemaakt. Dus die cellen zijn maximaal 1 mensenleven oud (gemiddeld wordt een vrouw 88 jaar zo'n beetje? Niet opgezocht, dus ik kan er naast zitten). Maar 3.5 miljard jaar oud, dat is het zeker niet. Ook niet met alle goede wil van de wereld. ;-)
Normaal gesproken kan een uitgedifferentieerde (bijv .een huidcel) menselijk cel gemiddeld zo'n 60 keer delen. Dat zijn dan natuurlijk wel eigenlijk nieuwe cellen maar wel steeds afkomstig van die éne moedercel. Die deling is eindig omdat de telomeren aan het einde van de chromosomen telkens korter worden bij elke deling zodat op den duur er geen telomeren er meer zijn zodat de cel niet verder succesvol kan delen (apoptose).
Dat is anders bij minder gedifferentieerde cellen zoals de stamcellen en bijv. kankercellen die door het enzym telormerase de telomeren hun lengte kunnen behouden en op basis hiervan in beginsel oneindig keer zouden kunnen delen
Een menselijke cel kan zich dus wel 140 keer delen maar vermoedelijk zijn dat dan de stamcellen van de betreffende organen ed. Een gewone cel zal dat niet snel halen.
Toegevoegd op 05 maart 2018 10:21: tekst
erotisi