Het is natuurlijk leuk om met dit soort vragen te fantaseren over zaken. Helaas kan deze vraag niet worden beantwoord. Het is een vraag in de trend van: 'wat voor kleur is woensdag' of: 'wat was er 1 seconde voor de oerknal'. De vraag is niet te beantwoorden omdat Einstein al aantoonde dat niets sneller kan reizen dan het licht. Als we materiedeeltjes versnellen tot in de buurt van de lichtsnelheid dan gaat dat ten koste van de massa van het deeltje. Dat zit ook opgesloten in de formule die de equivalentie tussen massa en energie aangeeft: E = m·c2

mvg

Natuurkundeleraar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

waar je net aan voorbij kwam
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vangrail
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de passagier achter je
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een zwart gat
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De politie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het verleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan zie je niets. Want je beweegt van de voorwerpen af met een snelheid die groter is dan het licht van de voorwerpen. Dat licht zal uw netvlies nooit kunnen bereiken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt niet sneller reizen dan het licht. Het is hetzelfde als vragen: wat zie ik als ik een stoel was? Dat kan nu eenmaal niet.

De speciale relativiteitstheorie verbiedt het "sneller reizen dan de lichtsnelheid". Deze theorie gaat er vanuit dat licht altijd met dezelfde snelheid reist, ten opzichte van ieder object. Dit klinkt misschien normaal, maar bedenk: als jij sneller gaat op de snelweg, gaan alle auto's om je heen "langzamer". Licht gaat altijd even snel ten opzichte van jou. Altijd met een snelheid van 300.000 km/s.

Nu, de consequentie is, na enig rekenwerk, dat sneller dan reizen dan het licht niet kan. Voor de liefhebber: kort door de bocht komt dit door de gammafactor:

gamma = 1 / wortel ( 1 - v^2 / c^2 )

Hierbij is v de snelheid en c de lichtsnelheid. Nu, wanneer v groter is dan c, dan is het getal binnen de wortel negatief en is de factor geen reeel getal. Meer informatie hierover in de bron.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Feitenlijk niets. De lichtsnelheid is een constante die ongeacht je eigen snelheid gelijk blijft, je kunt dus niet met de snelheid van het licht reizen vanuit jou perspectief.
Je kunt echter wel met de snelheid van het licht reizen vanuit het perspectief van iemand op de aarde, echter een probleem.
Als je half zo snel gaat als het licht, vanaf de aarde gemeten, gaat de tijd voor jou half zo snel als op de aarde. Om de lichtsnelheid constant te houden moet 'je meetlat' ook half zo lang zijn, kortom alles wordt half zo groot.
Wat er dus gebeurt als je met de snelheid van het licht reist (gemeten van af de aarde) is dat je niet meer bestaat, je kunt dus niet meer achteruit kijken