Ik moet een profielwerkstuk gaan maken, maar ik kom maar niet op een goed idee. Tips hoe je op een goed (en vooral leuk/origineel) onderwerp komt?

Ik doel hierbij dus vooral op hoé ik op een goed onderwerp kom, maar mocht je een geniale inval hebben, suggesties zijn welkom ;)

(Scheikunde; Natuurkunde; Biologie; Wiskunde B; Aardrijkskunde zijn de onderwerpen van mijn profiel, mag overlappend zijn, wordt zelfs aangeraden)

Toegevoegd na 22 minuten:
"Wat wil je gaan studeren later?"

'Iets wat eigenlijk niet veel met profiel te maken heeft. HKU (Hogeschool van de Kunsten Utrecht) of Design Academy in Eindhoven richting iets met grafisch design. Photoshop maar liever filmpjes editten. En eventueel de Rock Academie :)'

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets wat eigenlijk niet veel met profiel te maken heeft. HKU (Hogeschool van de Kunsten Utrecht) of Design Academy in Eindhoven richting iets met grafisch design. Photoshop maar liever filmpjes editten. En eventueel de Rock Academie :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou me niet al te blind staren op onderwerpen waar je later iets mee wil gaan doen. Persoonlijk ken ik niemand die op de hogeschool is gevraagd naar zijn profielwerkstuk. Toegegeven, als je een onderwerp kiest waar je later iets mee wilt doen is dat natuurlijk leuker. Maar niemand op de hogeschool zal je iets vragen naar je profielwerkstuk heb ik ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat zei ik ook. Ik zei er alleen bij dat er op de hogeschool niet naar wordt gevraagd mocht hij die indruk krijgen. Het was niet bedoeld als argument tegen jouw reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn partner wilde ook met een dergelijk profiel kunstacademie doen. Na een negatieve toelatingstest is hij Product Design en Engineering gaan doen (een soort IPO) en daar is hij nu erg tevreden mee. Heb je hier al aan gedacht? Zomaar een tip...

Het beste antwoord

Eerst moet je je gaan bedenken wat je interessant vind en of je daar iets mee kan. Dat kan bijvoorbeeld zijn wat je als vervolgopleiding wilt gaan doen of zelfs als beroep later. Als je bijvoorbeeld doktor wilt worden, kun je iets over een bepaalde ziekte doen die jij interessant vindt.

Ook helpt het om ideeen op te doen op internet. (voor goede sites, zie mijn bronnen)

Toegevoegd na 18 uur:
Lijkt fotografie wat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je weet waar je goed in bent en waar je interesses liggen, is het makkelijker een onderwerp te kiezen.

Denk daarbij aan de toekomst; wat wil je later worden/studeren? Waar weet je al veel van af? Zijn er onderwerpen waar je zelf al jaren nieuwsgierig naar bent, dan kun je deze gelegenheid gebruiken om er een profielwerkstuk van te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien je natuurkunde hebt en de Rock Academie me iets met muziek lijkt kan je het over trillingen gaan hebben en dat met muziekinstrumenten uitleggen?

Misschien kan je bladen lezen waarin die hoofdlijnen (de vakken die je hebt) behandeld worden of naar tv-programma's daarover kijken. Een mix van bio na en sk is niet heel moeilijk, er zijn heel veel vakoverstijgende onderwerpen in die richting ;)
Daarnaast kan je ook nog altijd je profielwerkstuk in de vorm van een film maken. (maar dan zou ik wel even met je begeleider overleggen of dat mag en kan)

Ik moet dit jaar ook een profielwerkstuk maken, ik heb als onderwerp protheses, omdat dat in de richting van mijn studie ligt.

Succes!!