wat gebeurt er als je een klein klompje neutronenstof op de grond legt?

Een klompe neutronenster ter grootte van een theelepel weegt ongeveer een miljard ton. Stel ik kan dat stukje hier op aarde op de grond leggen. Hoe diep zou dat stukje zakken op een gemiddelde grond?l

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat zal met een enorme kracht ontploffen. Meterie in een neutronenster bestaat bij de gratie van die neutronenster en wordt in stand gehouden door de aantrekkingskracht van die ster. Zodra je de materie daarvan isoleert is er niet voldoende kracht meer om het bij elkaar te houden. Dus boem.

Eigenlijk weten we dat niet, want we hebben hetzelfde probleem met onze aarde en dat maakt jouw vraag een erg leuke vraag. Ik licht even toe en verander je vraag naar iets begrijpbaarders: We leven op de aarde en we worden aangetrokken naar het midden van de aarde. Het lijkt dan ook logisch te denken dat in de aarde de massa altijd maar dichter en dichter wordt, want de zwaartekracht zou moeten toenemen naarmate je dieper gaat, en omgekeerd: hoe hoger je gaat, hoe kleiner de ontsnappingsnelheid voor een raket om weg te raken van de aarde. Dat is echter NIET helemaal juist. De aantrekkingskracht komt immers net door de massa van de aarde. Nu zijn er verscheidene theorieën en in Rusland probeerde men hierin ook onderzoek te doen in het 'diepste boorgat ooit ter wereld' (dat laatst nog op nieuws kwam doordat het nu een verwaarloosd dekseltjes is op een ingeklapte diepe en vrij smalle boorput). Als je de tekst op http://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_of_Earth leest, zie je dat de valsnelheid of ook vertreksnelheid hier zo'n 9,81 m/s² is. Oei, seconde kwadraat, wat is dat? Wel 9,81 m/s = 9,81 X 60 seconden X 60 minuten = 35.315 meter of 35 km per uur. Seconde kwadraat, is dat er elke seconde zo'n snelheid bijkomt: Eerste seconde 35 km per uur, 2de seconde al 346 km/h, 3de seconde al 3398 km/h, dus dat kun je je al beter voorstellen: heel veel dus! Hoe groter de planeet/ster, hoe hoger die snelheid en plots kom je aan de maximale ontsnappingssnelheid uit = 300.000 km/s² en zit je met een 'zwart gat'-theorie (licht kan niet meer ontsnappen). Maar... de aantrekkingskracht komt UIT de massa van de aarde. M.a.w. onze logica dat in het midden één bolletje aarde zou zitten, noem het neutronenmassa, die al de rest er rond aantrekt, is dus compleet fout. Op een bepaald moment zul je dichterbij het centrum evenveel aantrekkingskracht voelen naar buiten als naar binnen en heb je een 'zone' van aantrekkingskracht (niet alle geleerden zijn het er hier over eens, maar dat wil gewoon zeggen dat we theorie op theorie bouwen en het dus allemaal veronderstellingen zijn). Mijn antwoord: Heel waarschijnlijk zou de aarde dus in een fractie van een seconde 'opgeslorpt' worden door die neutronenmassa want die neutronenmassa is de "baas" door zijn (haar?) gigantische 'massadichtheid' en dito aantrekkingskracht. Of die neutronenmassa dan blijft leven, dat denk ik niet. Een mens gedijt immers ook niet in de ruimte (geen lucht en door de schadelijke straling).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100