Hoeveel zwaarder wordt iets door beweging?

Als ik een bal van 1kg vast houd wordt mijn hand met 9,81N (als ik het me goed herinner) naar beneden gedrukt. Maar als ik die bal omhoog gooi en die daarna weer op mijn hand land, wordt mijn hand met een grotere kracht naar beneden gedrukt. Hoe kan ik die kracht berekenen?

Ik dacht eerst via F=m*a, maar dat zegt volgens mij alleen hoeveel kracht nodig is om een object met massa m te versnellen met versnelling a.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

De formule weet ik niet precies. Wat ik wel weet is dat je met verschillende krachten speelt. Ga daar eens op googleën.

Het gewicht wordt naar beneden gedrukt, dit word onder andere veroorzaakt door de ZWAARTEKRACHT. Het gewicht komt niet op de grond en word door jouw hand weer naar boven gedrukt, dit noemen we de NORMAALKRACHT. Je hand moet de snelheid van de bal afremmen. Dit noemen we TRAAGHEIDSKRACHT.

Zwaartekracht : FZ
Normaal kracht : FN
Traagheidskracht : FI
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
F=m*a is de juiste formule. Je moet je alleen bedenken dat in dit geval a negatief is omdat het om vertraging gaat.

De kracht die nodig is om de bal op te vangen is even groot als de kracht die nodig is om de bal op te gooien, maar tegengesteld gericht, op voorwaarde dat je je hand in beide gevallen (bij gooien en bij vangen) gedurende dezelfde tijd verplaatst.

Wanneer je dus weet met welke snelheid je de bal opvangt en hoelang je hand beweegt voordat deze stilstaat, kun je a uitrekenen (v/t). Wanneer ook m bekend is, kun je F uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit probleem kun je het beste benaderen met energie. In theorie is de kracht oneindig als je de bal die niet vervormt direct stil legt op je hand.

De (gemiddelde) kracht hangt af van de remweg. Je hand remt de bal af over een afstand s. Dan geldt:

F x s = 1/2 m v^2

Hieruit kun je F uitrekenen als je de massa van de bal, de snelheid en de lengte van de remweg weet.

De uitdrukking betekent: de arbeid die nodig is om de bal af te remmen is gelijk aan zijn kinetische energie.