waarom smelten ijsklontjes sneller in cola light dan in gewone cola?

Ik zat op een avond Bacardi en cola te drinken met een vriend. Hij dronk het met cola licht en ik met gewone cola. Iedere keer waren de ijsklontjes in zijn glas eerder gesmolten dan in mijn glas. De verklaring zou moeten liggen in het feit dat hij aspartaam in zijn drankje heeft dan dus anders zou reageren met de ijsklontjes, maar hoe precies weten we niet. Iemand met een scheikunde achtergrond en een verklaring?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Cola heeft een veel grotere dichtheid dan cola light of water. Dat komt door de opgeloste suikers. Het koude water wat ontstaat bij het smelten van het ijsklontje zal dus bij cola beter bovenin het glas rond het smeltende klontje blijven en daardoor dus ren opzichte van cola light voor en iets koudere omgeving rond het klontje zorgen.
Door die kou zal het klontje wat langzamer smelten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
In je link staan allemaal tegenstrijdige berichten. En al die verhalen over de CO2 lijken me de zaak alleen maar te vertroebelen.
Jouw tweede zin is volgens mij niet waar.
Mij lijkt het dat de conclusie uit je eerste zin moet zijn, dat in de zwaardere cola het ijsklontje minder diep wegzakt, waardoor het aanrakingsoppervlak met de cola kleiner is. (?)