Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is shampoo wel of niet een emulsie?

Mijn moeder zat scheikunde van mij te overhoren, en ze vroeg toen of shampoo een emulsie was, ik wist het niet, en ze wist het zelf ook niet eens. Dus misschien weet iemand het hier.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huh? een paar dagen geleden had ik toch nog 3 antwoorden?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Heldere shampoo is geen emulsie maar meer een dunne gel, ondoorzichtige shampoo is een emulsie van een gel en slecht oplosbare stoffen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een emulsie zijn bestaat uit 2 vloeistoffen die niet in elkaar oplossen of met elkaar mengen. Olie in water vormt kleine druppeltjes, zoals mayonaiise bijvoorbeeld. Dat is een emulsie. Schoonmaakmiddel zoals jif, trouwens ook, maar dat is hele fijne vaste stof in vloeistof
Als jouw shampoo helder doorzichtig is, is het geen emulsie, is hij melkachtig dan wel.
Melk is ook een emulsie.
Hoop dat je het een beetje begrijpt
(Lees meer...)
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melk is geen emulsie hoor! Het tweede gedeelte wat jij zegt klopt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tweede gedeelte = vanaf 2e zin. Een melk is gewoon 1 stof (er van uitgaande dat het pure melk is zonder conserveermiddel ect.)
anneliez
13 jaar geleden
Melk bestaat uit vetdruppeltjes in water, dus emulsie volgens mij
de meeste gevallen wel ja.
shampoo is wel een heel uitgesproken iets en omdat er meerdere shampoo's zijn zullen er ook wel shampoo's zijn die een suspensie zijn & geen emulsie.

Toegevoegd na 43 seconden:
en als hier iemand een - geeft, wil je dan ook zeggen waarom? dank u (=
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding