Hebben moleculen een kookpunt?

En verschillen deze? Is bijvoorbeeld het kookpunt van een watermolecuul anders als een zoutmolecuul?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Een molecuul heeft geen kookpunt. Bij moleculen kun je slechts spreken over thermische energie.
Je kunt alleen spreken van verdampen als je meerdere moleculen bij elkaar hebt. Verdampen is dan dat de moleculen zoveel energie hebben dat ze hun buren loslaten.
Koken is een heel ander verhaal. Koken is als de dampdruk (afhankelijk van de temperatuur, en dus de thermische energie) hoger is dan de uitwendige druk.
Boven op een berg kookt water beneden de 100 graden.
In een hogedrukpan juist boven de 100 graden.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, dit is precies wat ik zocht.

Andere antwoorden (2)

Je praat in dit geval niet over moleculen maar een stof.
De stof water (heel veel moleculen), kookt bijvoorbeeld bij 100 graden celcius.
Zout gebruik ik niet in deze vergelijking (NaCl) want dit is een vaste stof en geen vloeistof.
Maar Alcohol heeft bijvoorbeeld een heel ander kookpunt, namelijk 78 graden celcius.

Iedere stof (opgebouwd uit moleculen) heeft andere eigenschappen, zo verschilt het kookpunt, het vriespunt, de geleidbaarheid (indien van toepassing) en de dichtheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zout is een vaste stof bij kamertemperatuur. Maar als je het verhit smelt het wel degelijk, en als je het nog verder verhit gaat het dus ook koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal ik herken mijn fout.
Maar voor een vergelijking moet je iets makkelijks en herkenbaars hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok. Maar ik vind zout juist wel een treffend voorbeeld, juist OMDAT je als leek niet meteen verwacht dat zout een kookpunt heeft.
Alle zuivere stuivere stoffen hebben een kookpunt (mengsels hebben een kooktraject).
Alle zuivere stofffen bestaan uit molekulen.

Het antwoord is dus simpel: ja

Zie voor je voorbeeld deze oudere vraag:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga er gewoon van uit dat met een molekuul een stof bedoelt wordt. Ik heb het in mijn antwoord ook over stoffen.
Als we zo pietje precies gaan lezen dan kunnen we weinig vraagstellers helpen met wat ze precies willen weten vrees ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk wel dat sommige stoffen simpelweg uit elkaar vallen, zodra ze een bepaalde temperatuur bereiken.