Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan een voorwerp een andere kleur aannemen door de temperatuur te veranderen?

mijn zoontje heeft voor zijn verjaardag autootjes gehad die verkleuren als je het in warm, koud of lauw water doet.
echt verkeuren dus, van zwart naar wit naar oranje.
als het wit is zie je ook echt niets van de andere kleuren en vice versa.
waar blijven de kleuren en hoe kunnen ze ineens tevoorschijn komen of verdwijnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Deze verfsoorten bevatten kristallen die het licht bij andere temperaturen anders gaan breken (vergelijkbaar met LCD)
Er ontstaat dan interferentie die bepaalde kleuren absorberen en andere doorlaten, afhankelijk van de temperatuur en dus de stand (polarisatierichting) van de kristallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Deze autootjes zijn met een speciale verf met hittesensor behandeld, daardoor verkleuren ze door de warmte of kou.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zit geen verf op, het is een soort plastic, maar weet nog niet waarom de kleuren veranderen en waar ze tot die tijd blijven
dat werkt net als thermotape of van die lepels voor babyvoeding
Ik zal nog zoeken naar technische details over de verkleuring maar zie vast link
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik ken ze nog die lepeltjes :)
de lepeltjes verkleurden door te 'verbleken' en weer donkerder te worden en waren een beetje transparant. de autootjes zijn dit niet en verkleuren naar 2 kleuren die totaal niet op elkaar lijken (niet verbleken of een donkere tint aannemen) en de kleur is heel intensief

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding