Wat is het verschil tussen Vanderwaalskrachten en de elektromagnetische krachten?

En waarom behoren de Vanderwaalskrachten niet tot de vier fundamentele krachten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Van der Waalskrachten zijn elektromagnetische krachten die een restkracht genoemd worden. Het ontstaat doordat de elektrische ladingen niet geheel homogeen verdeeld zijn en toevallige bewegingen vertonen. Daardoor ontstaat er iets meer aantrekkende kracht dan je zou hebben wanneer je twee neutrale atomen hebt waarin de lading helemaal uniform is verdeeld. Het verschijnsel treedt ook op bij atoomkernen, waarin de sterke kracht een restkracht is van de kracht die quarks bij elkaar houdt.

Toegevoegd na 1 minuut:
De vanderwaalskrachten in engere zin komen overeen met de London krachten (krachten tussen tijdelijk gepolariseerde moleculen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanderwaalskrachten zijn onderlinge aantrekkingskrachten van moleculen die van zichzelf al aanwezig zijn, bijvoorbeeld zichtbaar als een druppel water die valt en zich zodoende bij elkaar houdt (cohesie) of krijt op een schoolbord (adhesie). Elektromagnetische krachten zijn krachten die doorgaans moeten worden opgewekt door middel van electriciteit, zoals in je luidsprekers.