Kan thorium worden gebruikt in kerncentrales

ik hoorde laatst dat dat ook kon en dat daar veel minder radioactief afval bij vrijkomt en ook minder radioactieve straling, klopt dit en zo ja waarom wordt het dan nog niet gebruikt, volgens internet alleen omdat je er geen kernbommen van kan maken klopt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zoek het wel ff op

Het beste antwoord

Thorium zelf is niet splijtbaar, maar door de omstandigheden in de beoogde reactoren is de kans dat thorium een neutron invangt hoog. Als het thorium een neutron invangt dan wordt het plutonium en splijtbaar. De splijtbare elementen leveren de meeste energie, door de electrische kracht die de twee brokstukken met enorme snelheid uit elkaar drijft. Als het plutonium splijt dan komen er ook weer neutronen vrij, die ook weer thorium kunnen omzetten, zodat je kunt stellen dat thorium inderdaad kan worden gebruikt in speciale kerncentrales, zolang er maar een goede neutronenbron aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk het niet, thorium heeft een vele kortere halveringstijd tijd dan uranium,, en dan wil dus zeggen dat het isotoop korter actief is, maar wel vele malen meer straling uitzend per tijdseenheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaar er bij kernsplijting om dat de radioactieve stof OOK neutronen uitzendt die andere atoomkernen doet splijten.

Het is onjuist te denken dat de verrijkingsgraad van Uraan 238 met uraan 235 zo hoog moet zijn als voor een atoombom benodigd is, om er kernenergie mee op te wekken.
Echter zonder de uitstoot van neutronen kan men de halveringstijd NIET beinvloeden en dat is nu precies WEL de bedoeling.

Hoog radioactieve elementen zenden vaak wel Beta en Gamma uit maar geen neutronen.
De straling is dus heel gevaarlijk maar voor het opwekken van kernenergie te gering.

Op plutonium en uranium (235) na is wel polonium geschikt om daar kernbatterijen mee te maken.

Dus de halveringstijd is sterk bepalend voor de radioactiviteit maar de soort straling bepaalt of het element of isotoop ook geschikt is voor het opwekken van kernenergie.

Bij de snelle kweekreactor wordt echter het op zich weinig nuttige U 238 ook omgezet in plutonium en dat valt wel uiteen onder afgifte van neutronen.
door de snelheid van dat vervalproces te reguleren heeft men dus een regelbare kernenergiebron.
Voor kernwapens zijn alleen U235 en plutonium geschikt.
Deze worden in kleinen staafjes in de kernbom gebracht, voldoende ver uit elkaar om alleen een zwakke reactie aan te gaan.
Vlak voordat de kernbom af gaat worden deze kleine staafjes radioactief materiaal tot een bol in elkaar geperst door de druk van dynamiet wat zich in de koepel achter de staafjes splijtstof bevindt.
deze koepel moet zo sterk zijn dat het kernbommateriaal ongeveer een seconde bij elkaar blijft.
DAN start de kettingreactie en is de halfwaarde tijd gereduceerd tot minder dan een seconde door de vrijkomende zeer snelle neutronen.

In een kernreactor gaat het VEEL minder hectisch toe en kan men ook met minder verrijkt uraan toe.
Het principe van de vrijkomende energie is echter gelijk aan die van een atoombom.

Dus kun je met alle splijtstoffen waar je ook een atoombom mee kunt maken in principe voor kerncentrales gebruiken maar kun je niet alle stoffen die kerncentrales kunnen gebruiken voor het opwekken van kernenergie gebruiken voor een atoombom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkele isotoop van thorium vertoont spontane splijting, hetgeen uranium 235 en bijna alle isotopen van plutonium wel doen. Dus thorium is niet geschikt voor kernsplitsingsreactoren.