Ja --> De verdamping van een vloeistof is afhankelijk van de temperatuur. De snelste moleculen bij een gegeven temperatuur kunnen ontsnappen aan het vloeistofoppervlak. Aangezien er ook moleculen aanwezig zijn in de ruimte boven de vloeistof zullen er ook moleculen weer terugvallen in de vloeistof. Deze terugstroom is dus afhankelijk van het aantal deeltjes in de dampfase vlak boven de vloeistof.Dit wordt de dampdruk genoemd. Als de beide deeltjesstromen in evenwicht zijn is er sprake van 100% verzadiging, deze is ook afhankelijk van de temperatuur. Op het moment dat er netto verdamping is, dan is de verzadiging minder dan dit percentage. Bij de verdamping van water naar lucht wordt deze mate van verzadiging uitgedrukt als luchtvochtigheid. Als door het afnemen van de temperatuur de luchtvochtigheid meer dan honderd procent wordt begint de damp te condenseren, zoals de waterdamp boven de pan in de foto. Ook wolken ontstaan op deze manier in uitzettende en daardoor afkoelende lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je was me net te vroeg! Had precies hetzelfde gekopieerd. Plusje voor jou erbij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hah eh jij was trouwens diegene met vraag van die series of niet? Was aan typen en toen was vraag ineens foetsie.
Ik heb nog wel wat tips:D
Juist niet! water verdampt alleen bij een temperatuur van honderd graden! bij een hogere temperatuur is het al verdampt, en bij een legere temperatuur moet het water eerst koken voordat het kan verdampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet helemaal waar. Bij 1 bar luchtdruk gaat water bij 100 graden Celsius over van vloeibaar naar gas. Dit klopt... Maar zelfs bij kamer temperatuur treed al verdamping op. Als dit niet het geval zou zijn dan zat er ook geen waterdamp in de lucht, had je geen wolken en geen regen. Verder is het kookpunt direct afhankelijk van de druk. Hoe lager de druk hoe lager het kookpunt (iets waar vooral bergbeklimmers last van hebben bij het bereiden van eten).
Water kan zo gemakkelijk verdampen zolang de lucht niet 100% verzadigd is (luchtvochtigheid percentages slaan hier op) en is de reden dat je afkoelt van verdampend zweet (het overgaan van vloeibaar naar damp kost nog steeds energie) dat bij lange na niet kookt en dat een plas water geheel kan verdwijnen.
ici1987's wiki artikel klopt helemaal. Hoe hoger de temperatuur van het water hoe meer er kan verdampen en hoe sneller het gaat (wat nogal spectaculaire effecten kan geven bij ontploffende boilers).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk aan de was aan de lijn drogen.......... en?
Water verdampt als de ongevingstempratuur hoger is dan de temperatuur van het water,ook is dat maar een paar graden en natuurlijk verdampt het sneller als de ongevingstempratuur veel hoger is.
Verder bevorderd de wind (langsstromende lucht) het verdampingsproces ook nog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja , water verdampt gemakkelijke bij hogere temperaturen.
De simpele verklaring is dat in warme lucht meer waterdamp kan bevatten.
Dus als bij een lage temperatuur de waterdamp 100% zou zijn (wat bij mist het geval is), dan kan warmere lucht meer waterdamp bevatten en lost er dus meer water in lucht op en verdwijnt daardoor de mist.
Hoe droger de lucht , hoe beter het water verdampt.
Bij hogere temperatuur is er ook meer energie beschikbaar om de verdampingsenergie te leveren, mede daarom gaat dat bij hogere temperaturen sneller.
Dit zijn de twee hoofdredenen.
Nu is bij iedere temperatuur de relatieve luchtvochtigheid anders.
Daarom voelt warm vochtig weer zo klam aan.
Het zweet verdampt dan haast niet en dus koel je door zweten niet af.
Door nu vocht uit de warme lucht te halenmet een luchtontvochtiger, voelt warmte
veel minder vervelend aan, de warmte in droge gebieden is lang niet zo zweterig als wanneer het in Nederland warm is, de lucht is hier dan ook nog eens vrij vochtig.
Als je het in Nederland thuis erg warm hebt , tijdens een hittegolf, dan kun je in plaats van airconditioning ook
luchtontvochtiging toepassen.
Het grappige is dat het niet koeler wordt (zelfs warmer) maar je het direct als prettiger ervaart, omdat je lichaam door transpiratie weer af kan koelen, doordat de relatieven luchtvochtigheid terug gebracht wordt!
Tevens voorkom je dat je door een koude luchtstroom uit de airco een kou vat.
Misschien op dit moment even moeilijk voor te stellen!