Hoe meer massa een zwart gat heeft, hoe lager de gemiddelde dichtheid?

(Dan bedoel ik 'alleen' de materie die binnen de schwartzschildstraal valt.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Aannames:

-De formule van wikipedia klopt.
-Een zwart gat is bolvormig.

d = m / V (dichtheid = massa/volume)
V_bol = 4 PI r^3 / 3
r=2 G massa / c^2 (zie bron)

De straal is blijkbaar recht evenredig met de massa. Volume neemt tot de derde macht toe met de straal. Dit suggereert inderdaad dat de (gemiddelde) dichtheid van een zwart gat afneemt als de massa toeneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als de diameter maar groot genoeg is, dan is een zwart gat erg iel. (Hier en daar een deeltje die door de 'ruimte' vliegt.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijkbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar hoeveel baryonen heb je nodig om dat nou te bereiken? Men schat dat er 10^80 baryonen zijn in het heelal...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op baryonen kan je ook weer verder inzoomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke... 3*10^80 quarks. volgens mij triviaal op deze grootteschalen. Het punt is dat je misschien meer massa nodig hebt dan het heelal te bieden heeft om je theoretisch ijle zwart gat te realiseren. Of dat het groter is dan het heelal. Lijkt me een leuk rekensommetje. :p hinthint
Cryofiel
13 jaar geleden
Er zijn zwarte gaten die errug groot zijn. Ik heb ooit gelezen dat een zwart gat dat zo groot is dat het tot de baan van Neptunus zou reiken, een dichtheid zou hebben die gelijk is aan die van lucht onder atmosferische druk. Anders gezegd: zou je het hele zonnestelsel tot aan de baan van Neptunus vullen met lucht van aardse dichtheid, dan zou je een zwart gat creëren.

Andere antwoorden (1)

de gemiddelde dichtheid (p) in aantal kilogram per m^3 (kubieke meter) = 2 X 10^30 bínnen de Schwarzschildradius.
Formule kg/m^3=p

Deze massa is een constante,want de dichtheid in verhouding tot de massa van een zwart gat ís al de grootst mogelijke dichtheid die er in het heelal kan bestaan,want een zwart gat perst álle materie tot een dergelijke dichtheid samen,ergo: een gigantische massa zorgt voor een navenante ,overéénkomstige dichtheid.

ter vergelijking: de gemiddelde dichtheid p van de Aarde = 5515,3 kg/m^3 ofwel: p = 5,5153 kg/dm^3.
ergo: 1 kubieke dm aarde ---gemiddeld dan--- weegt iets meer dan 5,5 kg in je hand.

dus materie van een zwart gat,vergelijkerderwijs,is ca. 4 X 10^24 (= 40 quadriljoen!!!!!) X zo zwaar!

Níet echt iets om in je hand te houden... ;-)

Toegevoegd na 4 minuten:
oeps: 40 quadriljoen = 4 quadriljoen hoor,maar...pffff...blijft wél ff de spierballen kweken om dat te kunnen tillen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me dan af waar je die dichtheid van 2 X 10^30 kg/m^3 vandaan haalt. Hebben alle zwarte gaten deze dichtheid of heb je ergens de gegevens van één zwart gat gevonden (bron?)? Het geeft ook niet echt antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bron:http:// www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Density
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn sommigen die uitgaan van de hypothese dat ons universum zélf a.h.w. de "binnenkant" zou zijn van een zwart gat. Tja,wanneer díe hypothese een grond van waarheid zou hebben,dan is de dichtheid wel héél gering,van zo'n "kosmisch zwart gat". Maar is 't dan nog wel een zwart gat te noemen?
Een zwart gat is een "zwaartekrachtsput"' met tenslotte de grootst mogelijk te behalen massa geconcentreerd binnen één volume. Anders is 't toch géén zwart gat meer m.i.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De veronderstelling in je antwoord klopt niet i.c.m. het beoogde te beargumenteren antwoord.
Die worldlingo-link gaat nl. *slechts* uit van de dichtheid van een zwart gat die precies de massa van één aarde heeft.