Waarom heeft een reuzepanda altijd 2 zwarte oortjes en 2 zwarte vlekken rond zijn ogen?

Bij gevlekte honden of koeien is het altijd maar afwachten waar precies op de vacht de vlekken komen te zitten. De reuzepanda heeft zowat altijd het zelfde patroon vacht en heeft altijd 2 zwarte oren en 2 zwartevlekken rond zijn ogen. Is hier een rede voor? En valt er misschien iets te vertellen over het vachtpatroon of de vachtkleur van de reuzepanda?

Mijn nichtje is helemaal bezeten van de reuzepanda en gaat hierover op school een spreekbeurt houden. Ik vroeg haar dit, en ze kon mij daar geen antwoord geven. Ik wil haar graag een beetje helpen, zodat als dit in haar klas gevraagt word, ze niet met haar mond vol tanden komt te staan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De reuzenpanda is zwart/wit gekleurd (A. m. qinlingensis is echter bruin). De zwarte plekken bevinden zich op vaste plaatsen als de oren, ogen, poten en schouders.

Waarom deze vlekken altijd op dezelfde plek zitten is onbekend. Maar vermoed word dat als schutkleur bedoelt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beetje laat, maar wel bedankt ;)

Andere antwoorden (1)

Ook de poten en de schouders van de panda zijn zwart, en ze hebben allemaal het zelfde vachtpatroon.

Ik kan nergens vinden ''waarom'' de vacht van zo'n patroon is voorzien, maar ik denk dat de ''zwarte ogen'' met het afschrikken van een (eventuele) vijand te maken heeft. Ik denk overigens niet dat het iets met de schutkleur heeft te maken, want anders zouden ze wel groen met bamboe-geel zijn geweest :p

In de link staat wellicht leuke informatie voor de spreekbeurt van je nichtje ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom zijn zebra's ook geel en groen, net zoals de savanne ;) Schutkleur betekend niet per definitie niet meer zien. Bij zebra's betekend het juist WEL zien maar omdat alle strepen voor een roofdier op elkaar lijken, lijkt het een gigantisch beest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb ik misschien een verkeerde opvatting gehad over het woord "schutkleur" Maar je laatste zin snap ik niet. Kun je die nog even uitleggen?