Waardoor neemt de geleidbaarheid af bij metalen als je ze verhit?

Als je metalen verhit blijken ze minder goed te geleiden. Dat blijkt overigens bij de halfmetalen weer niet zo te zijn. Waardoor is dat?

erotisi
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Het is handig wanneer je je bron erbij zet. Dan kunnen we zelf ook lezen hoe het er staat. En beter reageren.

Het beste antwoord

Als metalen warmer worden, gaan de atomen steeds harder trillen. Deze toenemende roostertrillingen gaan het elektronentransport steeds meer hinderen. Daardoor neemt de elektrische weerstand toe (positieve temperatuurcoëfficiënt). Bij halfgeleiders gebeurt dit weliswaar ook, maar daar komen door de hogere temperatuur tevens veel meer geleidingselektronen beschikbaar. Daar dit laatste effect veel sterker is dan dat van de roostertrillingen, daalt hier juist de elektrische weerstand (negatieve temperatuurcoëfficiënt). Dit is een karakteristiek kenmerk van halfgeleiders.
Ozewiezewozewiezewallakristallix