Waarom lijkt de thermische warmtegeleidbaarheid van enkelglas bijna gelijk aan die van hout?

Overal op websites over dubbelglas staan tabellen met waarden voor warmtegeleidbaarheid (U) voor enkel glas ter vergelijking met HR+ en HR++ glas. Iedereen noemt een waarde van ca 5,6 W/m2 voor enkel glas. Ik probeer het verschil tussen mijn enkele glas (4 mm) en mijn veel dikkere kozijn (4 cm) te berekenen. Ik kom op hele andere waarden. Waar maak ik de rekenfout?
De formule is: U = lambda/ d .
Lambda is de warmtegeleidingscoefficient (W/mK) en d is de dikte van het materiaal (m)
De waarden voor lambda zijn: ca 1 voor glas en ca 0,2 voor hout. Glas geleid de warmte ca 5x beter dus. Aangezien de weerstand tegen warmteverlies OOK afhangt van de dikte (hoe dikker hoe minder verlies) denk ik: 4 mm glas moet dus veel meer warmte verliezen dan 4 CM hout want en betere geleiding en dunner. Maar overal zie ik dus U=5,6 voor glas en ca 5 voor hout.
Als ik het zelf bereken (en de mm en cm omzet in m) kom ik ook op 5 voor hout: 0,2/0,04
Voor glas kom ik echter op 250 ipv op 5,6 : 1/0,004.
Wat doe ik hier fout?

een jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Die warmtegeleidingscoëfficiënt λ is een natuurkundig-theoretische waarde voor een stof of materiaal. Ik weet niet precies hoe ze die in de laboratoria bepalen, maar die geeft alleen een waarde voor het transport van warmte BINNEN die stof zelf.

Bij bouwelementen zoals een ruit is niet zo heel spannend. Want het gaat om het warmteverlies door die ruit in de praktijk, waarbij die warmte ook nog eens zal moeten worden aangevoerd door de lucht in de kamer, en weer afgevoerd door de lucht buiten. Dan zal er aan zo'n echte ruit aan weerszijden ook nog eens een dun laagje stilstaande lucht hangen (een zg laminair verschijnsel), dat op zich prima mee-isoleert, terwijl de overdracht van warmte van luchtmoleculen naar zo'n glasplaat ook nog eens anders verloopt als tussen de moleculen binnen het glas zelf.
erotisi
een jaar geleden
Summo
een jaar geleden
Dank voor je moeite maar dit is niet geheel wat ik vraag al klopt wat je zegt over luchtlaagjes ed. Maar daar gaat het hier niet om, het gaat specifiek om de U, die is niet afhankelijk van omringende stoffen, het is een waarde te berekenen uit λ en de dikte van het materiaal. Ik ben er van overtuigd dat ik ergens een denk of rekenfout maak, want ik kan me niet voorstellen dat het hele internet (incl Engelstalige website) het allemaal fout hebben. Ik wil graag weten hoe die U = 5,6 W/m2K kan worden berekend, omdat ik bij hout WEL tot de juiste U kom en bij glas zo helemaal niet.