Als tijd relatief is, hoe kun je dan de snelheid van het licht in km/s uitdrukken?

Gegeven is (verbeter me waar nodig aub):
- Snelheid bereken je met tijd en afstand.
- Lichtsnelheid is een vaste constante, uitgedrukt in ongeveer 300.000 km/s (in een vacuüm)
- Tijd is relatief.

Hoe kun je het aantal km/s uitdrukken van een vaste constante terwijl de waarde van die seconde eigenlijk relatief is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De lichtsnelheid is altijd gelijk, voor elke waarnemer, ongeacht de snelheid van die waarnemer ten opzichte van de lichtbron (of, omgekeerd: ongeacht de snelheid van de lichtbron ten opzichte van de waarnemer).

Hieruit volgt dat tijd relatief is, zoals je terecht constateert.

Hieruit volgt echter ook, dat afstand relatief is.

Doordat zowel tijd als afstand relatief zijn, kan de lichtsnelheid toch constant blijven.

Dat afstand (en dus afmeting) relatief zijn, zien we bijvoorbeeld bij de Lorentzcontractie.

Cryofiel
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Volgens mij is dit een goed antwoord. De minnaar heeft het kennelijk niet begrepen. plus.

Andere antwoorden (1)

Je verwart een paar dingen met elkaar.
Als we spreken over lichtsnelheid in m/s, dan hebben we het over de standaard meter en de standaard seconde.
Als je met (bijna) de lichtsnelheid reist, krimpt je meetlat en loopt je klok langzamer, maar dat betekent niet dat de lichtsnelheid verandert. Hoogstens dat je iets anders meet.
Reddie