Hoeveel kost het om mijn kerstverlichting één uur te laten branden?

Hallo,
Ik heb hier kerstverlichting en ik wil graag weten wat het kost om ze één uur te laten branden (in euro’s). Op de doos staat: 120 * 3,2V – 0,02A. Ik weet helaas niet meer hoe al die natuurkundige formules gingen (E= P * T?).
Alvast bedankt,
MaartenvL

Toegevoegd na 35 seconden:
Voor de duidelijkheid. Die 120 keer is omdat er 120 lampjes zijn.

Toegevoegd na 1 dag:
http://i39.tinypic.com/2e3bqj4.jpg Hierbij de afbeelding van het doosje.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

Met deze gegeven is dat niet te berekenen.
Als we aannemen dat dat de lampjes allemaal in serie staan, zouden ze bij 384 Volt 0,02 Ampere trekken
Maar je sluit ze aan op 230 Volt. En helaas is een lampje niet lineair, dus gebruikt hij niet evenredig minder op een lagere spanning.

Daarom een schatting
Stel ze trekken bij 230 Volt 0,015 Ampere, dan is het vermogen V x A = 230 x 0,015 = 3,45 W
Dat is per uur 3,45 wattuur, of 0,00345 kWh
Bij 0,20 EUR per kWh is dat ca 0,0007 EUR per uur

Toegevoegd na 2 dagen:
Een aanvulling nav de afbeelding van de verpakking
Er staat 24 V, 5 VA
Dat betekent dat de lampjes niet allemaal in serie staan, maar verdeeld zijn over een aantal in serie staande strengen. En dus wel voluit kunnen branden. Waarschijnlijk werkt elke streng op 24 Volt en zitten er 8 lampjes per streng in, dus 15 strengen.

De aanduiding 5 VA betekend ca 5 W, maar waarschijnlijk minder, omdat er vervorming van de stroom optreedt, een te ingewikkeld verhaal voor deze vraag.

Hou die 5 W aan, dus 0,005 kWh

Let wel op de transformator of voeding, als die handwarm wordt, tel er dan nog 10 W bij op, Blijft hij redelijk op kamer temperatuur, dan laat je dat weg. Het is dan een zuinige voeding, zoals het hoort.

En het zijn LED's geen gloeilampjes, ze kunnen dus heel lang meegaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord. Heeft u nog meer gegevens nodig? Ik heb het doosje hier liggen dus kan zo nog meer gegevens geven als u wilt.
Castle
10 jaar geleden
+ Henk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De weerstand van een lamp is niet lineair.
Bij een lineaire weerstand zou de stroom 2 keer zo groot zijn als je de spanning 2 keer zo groot maakt.
Maar bij een gloeilamp neemt de stroom bij lage spanning sneller toe dan bij hogere spanning
Zie dit plaatje
http://vavo.roc-nijmegen.nl/havo/natuurkunde/plaatjes/U-I-diagram-fietslampjes.jpg Als het wel lineair zou zijn, zou je met het gegeven van het lampje (3,2 Volt bij 0,02 Ampere, precies kunnen uitrekenen wat die 120 lampjes bij 230 volt aan stroom opnemen.
Maar omdat een lampje niet lineair is, kun je dan niet uitrekenen.
Je kunt het natuurlijk wel meten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord!

Andere antwoorden (2)

Deze waarden klinken alsof het ledverlichting is. Leds worden meestal aangestuurd met een stroom regelaar. 0,02 ampere in dit geval. Dat betekent dat er ook een stroomregelaar tussen moet zitten.
Een moderne stroomregelaar kan van verschillende ingangsspanningen de gewenste vaste uitgangsstroom maken.Ook moeten we ons realiseren dat 230 volt wisselspanning een piekspanning levert van ca 390 volt.Dat is de spanning die je uit het stopcontact krijgt als er een bruggelijkrichter gebruikt wordt met aan de achterkant een flinke condensator. Bij 0,02 ampere kan je dus 390 volt gelijkspanning uit het lichtnet trekken zonder transformator.Dat is net boven de vereiste 384 volt om alle lampjes in serie te kunnen laten branden.Op dat moment wordt een vermogen van 7,68 watt geleverd exclusief verliezen in de stroom regelende schakeling. Uitgaande van geen hightech schakeling zal het totale verbruik richting 10Watt gaan.In 1 uur 0,01 KWh oftewel 0,25 cent (prijs KWh gesteld op 25 eurocent inclusief alle belastingen en netwerk kosten)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik vind dit zeer interessant, maar heb er geen verstand van. Kan je mij uitleggen waarom reinier als hij uitgaat van led-verlichting 400 keer duurder uitkomt dan de berekening van Henk Daalder?
WimNobel
10 jaar geleden
Reinier komt niet 400x, maar 3,5x duurder uit dan Henk. Henk geeft nl. als antwoord 0,0007 Euro, en Reinier 0,25 Eurocent. Van de factor 3,5 kan 1,73 (√3) worden verklaard doordat Reinier de verliezen bij het gelijkrichten, en 1,3 voor de stroomregelaar in rekening brengt. Verder een factor 1,25 omdat Reinier uitgaat van 25 ct/kWh (hetgeen volgens mij juist is) tegen 20 bij Henk. Dit alles levert een factor van 2,82 op, waarmee de verhouding goeddeels verklaard is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie net pas je reactie in mijn mail op mijn antwoord. Wim Nobel heeft hem inmiddels perfect beantwoord.
3.2V*0.02A = 0.064 Watt per lampje. Dat 120 keer is 7.68 Watt voor de hele verlichting, Het kost dus praktisch niets, zoiets als een buitenverlichting met klein tl buisje van 8 watt. Je kunt iets extra rekenen voor de transformator en spanningsegeling, maar veel is het allemaal niet. Led's zijn gewoon erg efficient. Je gebruikt nog geen honderdste kWh per uur. Dat zou dan een kwart eurocent zijn. Een dagje die verliching aan zou je 5 eurocent kosten.

Toegevoegd na 14 uur:
De verpakking zegt 4.3 Watt voor het geheel, dus dat is eenvoudig,
Het circuit zal er waarschijnlijk als volgt uitzien, 6 leds in serie, met een weerstand voor stroombegrenzing en dat 20 keer.
Dat houd dus in 0.2 watt per circuitje, een stroom van 0.0083 Ampere. Als we even aannemen dat over elke Led 3.2 Volt staat dan staat er over de voorschakelweerstand 4.8 Volt. De grootte van de voorschakelweerstand is dan 576 ohm. Het verlies over de voorschakelweerstanden is niet al te groot 6*0.04=0.24 Watt.
Al met al een zeer weinig energie verbruikende constructie, door te spelen met de voorschakelweerstand kun je de stroom wat verhogen waardoor de leds hun maximale lichtopbrengst krijgen. Voor kerstverlichting is het denk ik handiger om de stroom wat meer te knijpen zodat de leds langer meegaan, minder stroom verbruiken en niet verblinden.

Toegevoegd na 14 uur:
Je hebt 20 voorschakelweerstandjes dus iets meer verlies, 20*0.04= 0.8 Watt over de voorschakelweerstanden. Had even het aantal lampjes per circuit met het aantal circuits verwisseld.