Hallo,
Ik en niet de beste uitlegger maar hier komt het.

Volgens de Lewistheorie kan Cl en N 8 elektronen hebben met de gedeelde elektronen er bij (alle elementen hebber er 8 nodig, op een paar na. H heeft bijvoorbeeld 2e nodig). Dat betekent dat de puntjes (de losse elektronen paren) en de bindingen (die elk bestaan uit 2 gedeelde elektronen bestaat) samen altijd 8 elektronen moet tellen.

Ook moet je (in de Binas) opzoeken naar het aantal elektronen in de buitenste ring. In de Periodiek systeem staat dit onderaan een paar getalletjes en dan heb je de meest rechtse nodig. Dit zijn elektronen die dicht bij het molecuul staan de "puntjes" de op het Cl staan bv. en voor elke binding tel je er nog eentje bij.

Om het aantal bindingen uit te rekenen moet je het totaal aantal gedeelde elektronen optellen. En dat gedeeld door het totaal aantal elektronen in de buitenste schil. Dan kom je uit op het aantal gedeelde elektronen. (Per binding zijn 2 elektronen) Dus dan nog gedeeld door 2.

Hier komt ook het verschil in N en Cl tevoorschijn. We hebben bij ze allebei 8 elektronen nodig volgens de Lewis structuur. Maar het aantal elektronen in de buitenste schil verschillen. Bij N is dit namelijk 5 en bij Cl is dit 7.

Nu komen we bij het reken werk.
N = 8 + 8 (Lewis theorie) = 16
5 + 5 (buitenste schil) = 10
Als laatste 16 - 10 = 6 /2 is totaal 3 bindingen.

Cl = 8 + 8 = 16
7 + 7 += 14
Dan nog 16 - 14 = 2 / 2 is dan maar 1 binding.

Nu is dit de manier die je leert op de middelbare school VWO 5. Dus er zal vast nog wel een gigantisch aantal van uitzonderingen zijn maar dit dal hopelijk voldoen aan je vraag.

Veel succes met scheikunde,
~Dream Beam~

Toegevoegd na 8 minuten:
Even een paar fotootjes voor de verdere uitleg :-)

http://prntscr.com/iih3wn
http://prntscr.com/iih46u
http://prntscr.com/iih4bc

Toegevoegd na 13 minuten:
Als je er in het molecuul formule een lading zit bijvoorbeeld 2- dan moet je bij het aantal "elektronen in de buitenste schil" 2 er bij tellen. En bij een positieve lading het er af halen.
Bronnen: