Waarom wordt een "Newtons wieg" altijd van metalen bolletjes gemaakt ?

En niet van schijfjes, cilinders of kubussen o.i.d.

Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat dan het botsingsoppervlak het kleinste en het makkelijkste te bepalen is. Bij andere vormen krijg je ook raar gestuiter bij de botsingen.

Toegevoegd na 12 uur:
Ook de bolletjes hangen aan twee draadjes om te voorkomen dat ze alle kanten op stuiteren.

Als je kubussen gebruikt dan zal er veel weerstand zijn vanwege dat de lucht tussen die kubussen uitgeperst moet worden. Cilinders en kubussen hebben ook als nadeel dat de ze, door de slingerbeweging een "langdurende" botsing hebben (eerst de bovenkant daarna de rest).. Schijfjes, wat eigenlijk ook cilinders zijn) lijkt mij nog een alternatief waarbij de bovenstaande nadelen dan het minste spelen.