Kan er uit "kernafval" energie gemaakt worden, waarna er alleen maar "groen" afval overblijft?

http://news.google.nl/news/story?um=1&cf=all&ned=nl_nl&cf=all&ncl=d-U5VE62ix3TGCM3LgFRos1JCh2YM

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Groen afval zul je er nooit van maken. Hoe dan ook blijven het zware metalen.
Wel is het mogelijk om vele malen meer energie uit uranium te halen als er nu gebeurd. Dit houd wel in dat er heel anders gedacht moet gaan worden en de diverse ontwerpen van kerncentrales op elkaar moeten worden afgestemd qua energie opbrengst. Dit om inderdaad maximaal rendement uit de grondstof te halen.
Dan kan in de ene centrale het afval van de andere worden hergebruikt.
Het gaat veel te ver om er erg technisch op in te gaan.

Dat er niet op die manier gebouwd is hangt nauw samen met de tijdsgeest van de zeventiger jaren en later waarbij het woord kernenergie dusdanig negatieve reacties opriep dat het politike onbespreekbaar was.
De naam kern is zelfs dermate negatief beladen dat zelfs in de medische wereld niet de volledige naam Nuclear magnetic resonance spectroscopy wordt gebruikt maar de naam "magnetic resonance imaging" om het woord nucleair te vermijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan men (nog) niet... helaas... niet met kernsplitsing noch met kernfusie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...maar dat duurt nogal lang voordat het afval groen is, een paar duizend jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is dat je met kernafval *helemaal niets* kunt doen, behalve zo goed en ver mogelijk wegstoppen.
De eerste die daar wat op vindt verdient een nobelprijs.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn onmogelijke mogelijkheid is: Onbemande ruimteschepen vol afval naar de zon sturen.
AWM
14 jaar geleden
Dat kan, technisch gezien.
Maar, dan zou elke KW elektriciteit zo duur worden, dat niemand het meer wil hebben, ook een oplossing ;)
En dan nog het probleem dat er nog wel eens wat mis gaat bij een lancering. Wil jij die troep op je kop krijgen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De veiligheid was ook de reden dat ik het op een onmogelijke mogelijkheid hield, maar ik dacht; een halve Nobelprijs, is ook niet mis;-)
Het wordt pas kernafval als besloten wordt dat de opbrengst in de centrale onvoldoende is. Dat betekent niet dat het is uitgewerkt.
De oplossing is dus: laat het radioactief materiaal in de centrale totdat het volledig is uitgewerkt.

Inderdaad, dat betekent dat de centrale niets meer opbrengt na verloop van tijd. En dan blijft het nog honderden jaren daar, totdat het veilig is. Er wordt dan geen radioactief afval meer geproduceerd.

Dit is de allerduurste oplossing voor kernafval. Maar als we dan besluiten om geen nieuwe kerncentrales meer te bouwen, is het wel de meest duurzame.
itsme