Hoe werkt deze eliminatiereactie?

Ethanol wordt, in aanwezigheid van een sterk zuur, omgezet in etheen en water. Hoe stel ik deze vergelijking op? Want een eliminatiereactie is het omgekeerde van een additiereactie.
Heb een discussie met iemand anders en we komen er maar niet uit dus ik hoop op deze manier een amtwoord te krijgen hoe de reactievergelijking moet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Alcohol en zuur. Dan denk ik eerder aan verestering en hydrolyse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2C2H5OH + 2H+ ---> 2C2H4 + 2H2O

Dit is de reactievergelijking;)