Dan is er in de afgelopen winter toch vocht in spleetjes gekomen, en door bevriezing van dat vocht is de kei dan gebroken (want water zet uit bij bevriezing).

Dit kan later pas zichtbaar worden, zoals nu bijvoorbeeld.
itsme
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Als alle stenen er ongeveer even lang liggen, zullen ze allemaal ongeveer even snel eroderen, ongeveer even snel spleetjes krijgen, en bij een extra strenge winter ongeveer tegelijk kapotvriezen.
Steen vergaat ook, al is het langzaam. Er ontstaan kiertjes en scheurtjes, daar komt water in, dat water bevriest eens en zet dus uit (wat mensen met verkeerde soorten natuurstenen tegels in de tuin soms te laat doorhebben). Droogte en wind kan ook tot erosie leiden.
Een steen heeft niet het eeuwige leven, uiteindelijk wordt elke steen weer zand bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze uit dezelfde streek komen en op elkaar lijken, zijn ze waarschijnlijk door dezelfde geologische processen ontstaan en gevormd. En ondergaan dus ook op dezelfde wijze de gevolgen van erosie. Op microscopisch vlak zijn er in stenen kleine barstjes en haarscheurtjes te zien. Stenen zijn ook in zekere mate poreus. In de winter vriest vocht op in de scheuren. Daar ijs een groter volume heeft dan de oorspronkelijke hoeveelheid water, kunnen stenen daardoor klieven. Een andere mogelijkheid is snelle opwarming. Indien het na een natte periode plots extreem warm wordt, kan het vocht niet snel genoeg ontwijken. Er bouwen zich in de kei spanningen op die ook sterk genoeg zijn om de kei te klieven. Dit laatste lijkt me in jou tuin het geval te zijn. Zijn het enkel bovenliggende keien die barsten, of komt het fenomeen ook dieper voor?