Hoe weet je hoeveel neutronen in een ion zitten als je wel weet hoeveel protonen en elektronen het heeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het aantal protonen en neutronen alleen bepaalt de scheikundige 'toestand' van een atoom/ion. Al deze info vind je terug in de tabel van mendeljev. Wil je meer te weten komen over wat de kern doet met het aantal neutronen en protonen dan zal je er een nuclidekaart bij moeten nemen.

Antwoorden (2)

Dat weet je niet.

Van de meeste atomen (en dus ionen) bestaan meerdere isotopen. De verschillende isotopen verschillen alleen van elkaar in het aantal neutronen dat ze in de kern hebben. De rest (aantal protonen en aantal elektronen) is hetzelfde.

Je hebt dus extra informatie nodig om het aantal neutronen te kunnen zeggen. Bijvoorbeeld het isotoopnummer / massagetal van het atoom (ion).

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Okay, dankjewel!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet of de vraagsteller een Binas heeft, maar isotoop nummer en massagetal kan je daar in vinden!
Cryofiel
9 jaar geleden
Je kunt de verzameling van mogelijke isotoopnummers en massagetallen vinden. Welk isotoopnummer / massagetal een bepaald ion heeft, kun je niet vinden. Zo bestaat natrium in twee isotopen, een met massagetal 22 en een met massagetal 23. Het is, zonder nadere informatie, niet mogelijk te zeggen hoeveel neutronen een ion Na+ heeft. Dat kunnen er 11 of 12 zijn.
Dit kun je met een gedetailleerd periodiek systeem uitzoeken.
Omdat er echter van veel elementen isotopen zijn blijft het echter een waarschijnlijkheid.
Met name Cl is daar een voorbeeld van.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het is een belangrijk gegeven hoe nauwkeurig de atoommassa een rond heel getal benadert, daarmee verhoog je ook de waarschijnlijheid dat je het juiste aantal neutronen kunt raden.
Omdat Cl 35.5 als atoommassa heeft kun je al zien dat je te maken hebt met een mengsel van isotopen waarbij zich niet bij benadering zelfs je het aantal neutronen vast kunt stellen.