Als je er tegelijkertijd tegenaan plast, misschien wel.
Anders niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha :)
Wellicht, als je echt een dodelijke adem hebt. Maar hij zal er niet sneller van gaan groeien of omvallen hoor. En dikke kans ook dat hij weinig terugzegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het heel vaak, heel lang en heel consequent doet, dan heeft het effect. Mits je heel dichtbij bent.

Door te praten, verwarm je de boom. Je produceert de boom ook van voedzaam kooldioxide. Beide versnellen de groei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik ga daar wel van uit. Wetenschappelijk is bewezen dat praten tegen planten inderdaad hierop reageren. Hetzelfde geld dat water veranderd a.d.v muziek.

Vandaar ook watertherapie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, dan zou ik die bewijzen heel graag eens willen zien. Bij mijn weten is juist heel uitvoerig bewezen dat planten en water helemaal niet reageren op praten of muziek. Heb je bronnen?
Ik heb meerdere keren gehoord, dat planten beter groeien en gezonder zijn bij klassieke muziek dan bij geen muziek, en nóg minder bij techno en dat soort muziek. Dus dat zal bij bomen niet anders zijn - en in het verlengde daarvan, zou je inderdaad kunnen denken, dat toespreken een boom goed doet.
Mijn moeder had hele groene vingers, en alles tierde welig, maar als er één té lang naar haar zin niet gebloeid had, dreigde ze hardop tegen die plant, dat hij nu gauw moest gaan bloeien, anders moest-ie weg....
En binnen 14 dagen was die plant dan druk aan het knoppen-maken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarmee bewezen is, dat planten Nederlandstalig zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hoor, dat lijkt me niet ;-))
Ik denk eerder, dat ze de aandacht voelen, en de klank in je stem....Ik praat tegen alle dieren, waar ook op de wereld, nederlands, en een kat in Singapore reageert daar net zo op als een zwerfhond in Egypte, om maar een zijstraat te noemen....Nou zijn planten/bomen geen dieren, maar wél levende wezens, dus wie weet!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, 't is heel vaak geprobeerd, maar het blijkt in de praktijk gewoon geen verschil te maken of je wel of niet tegen een plant praat. Het enige verschil is dat je zelf langer en aandachtiger kijkt als je tegen een kamerplant praat. Daardoor zie je elke kleine verandering, die je anders niet zou hebben gezien. Dat is de beste verklaring voor het vermeende effect van praten tegen planten.
Sommige bomen reageren op chemische signalen van elkaar. Als je in die signaaltaal "praat" kan je wel ietsje effect boeken.

Maar als je mensentaal gebruikt kan je lang blijven wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indianenhoofdman Tatanga Mani zei hierover het volgende:

'Wist jij dat bomen praten? Ja, zij praten.
Zij praten met elkaar en zij praten tegen jou, als je luistert.
Maar de meeste witte mensen luisteren niet.
Zij hebben het nooit de moeite waard gevonden naar Indianen te luisteren en ik vrees dat zij ook de andere stemmen in de natuur niet zullen horen.
Ik zelf heb veel van bomen geleerd: soms iets over het weer, soms iets over dieren en soms iets over de Grote Geest. '
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat prinses Irene je daar het juiste antwoord op kan geven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen idee of de bomen er beter uit zien maar ze praat inderdaad tegen bomen.
Ooit In de ban van de ring gelezen? Ze praten niet alleen ze lopen en vechten ook! Ik hoop dat deze vraag niet zo serieus bedoeld is,anders geef je me weer een veeg uit de pan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je een veeg uit de pan krijgen? De Triffids praatten, liepen en vochten immers ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op 2 vragen van Visser die onder elkar stonden ,de 1e over het niet geinteresserd zijn van jonge mensen en de 2e over de toename van het aantal SOA's zag ik een verband ,inzoverre dat ik hem er op wees dat jonge mensen schijnbaar toch wel ergens ingeinteresseerd waren.Hij vond dit een flauw antwoord en dat is het ook wel,ik heb mijn excuses aangeboden,maar daar werd niet op gerageerd en dat vindt ik nu weer flauw.Vandaar mijn opmerking.Ik vind trouwens dat een beetje humor en een snufje provocatie moet kunnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha, nu snap ik het. Die eerdere discussie heb ik niet gevolgd, vandaar dat voor mij die veeg uit de pan uit de lucht kwam vallen. Je hebt trouwens wel gelijk dat een snufje provocatie en wat humor moeten kunnen. Gelukkig zie ik die ook regelmatig langskomen hier op GV.
alleen als hij net zijn oren heeft laten uitspuiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als wij kunnen begrijpen wat er gebeurt bij mensen die groene vingers hebben, pas dan kunnen wij hier antwoord op geven.
Alles heeft invloed op alles.
En alles is energie.
Dus denk ik ja!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hang er van af of het een mannetjes- of een vrouwtjesboom is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel als je op de kermis bij de "Psycho"bent.