Kan sneeuw als geleider dienen? (elektrolyt)

Water kan geleiden (elektrolyt) zou sneeuw dat dan ook kunnen, je zou zeggen van wel omdat het gewoon water in een wat vastere vorm is en mischien geleidt het nog wel beter omdat de atomen dichter bij elkaar zitten. Maar toch?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

In tegenstelling tot wat je in je vraag aangeeft geleidt (zuiver,=gedestilleerd) water geen (nagenoeg geen) elektriciteit.
De geleiding die je normaal meet bij proeven met drinkwater, zeewater etc wordt veroorzaakt door het aantal opgeloste ionen , geladen deeltjes dus) in het water.
Daarvoor is het wel nodig dat deze ionen zich vrij kunnen bewegen door het water.
In (droge) sneeuw lukt het bewegen van eventueel opgeloste ionen niet meer, ze zitten vast in het kristal rooster dat de watermoleculen vormen in vaste toestand. Er zal dus geen normale geleiding van stroom door sneeuw zijn. Niet meer althans dan dat je ook door de lucht krijgt bij wisselstroom alg electrische veld invloeden. (zoals een condensator wisselstroom kan doorlaten dus).