Hoe kun je zelf je bankpas "de-magnetiseren" ?

Mijn bankpasjes doen het niet meer. Ik had een nieuwe tas gekocht waar twee grote magneten als sluiting in bleken te zitten. Hier is het door gekomen. Pinnen in de winkel lukte niet meer, pinnen bij de geldautomaat vreemd genoeg wel. Bestaat er een manier om de passen weer aan de praat te krijgen (gewoon zelf thuis dus)? Of ben ik de pineut en moet allemaal nieuwe aanvragen? Hoe kun je je passen het beste beschermen tegen deze magnetische stralingen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.8K

Het beste antwoord

De informatie op de magneetstrip van je pasjes is opgeslagen in magnetische vorm. De magnetische velden in je magneetstrip bevatten de belangrijke informatie over je pas.

Door de magneten in je tas is je magneetstrip gedemagnetiseerd: de magneetvelden van je bankpas zijn minder sterk geworden.

Sommige apparaten kunnen de informatie nu niet meer goed lezen. Andere apparaten zijn kennelijk gevoeliger, dus daarbij gaat het nog nét goed.

Soms helpt het om je magneetstrip schoon te maken. Gewoon over je broek wrijven helpt wel eens. Of plakband erop plakken en dat er meteen weer aftrekken: zo trek je eventueel vastgeplakt vuil eraf.

Maar als de magneten van je tas de magneetvelden van je pasje teveel hebben verzwakt, helpt dat allemaal niet meer.

Dan zou je kunnen kijken naar de verloopdatum van je pasjes. Als die heel snel is, kun je het beste wachten: dan zul je namelijk vanzelf nieuwe pasjes krijgen van je bank, zonder dat je iets hoeft te melden.

Zijn je pasjes voorlopig niet verlopen, dan heb je een probleem. Je zult dan nieuwe pasjes moeten aanvragen. Bij de meeste banken kost dat geld, meestal ongeveer € 10.

Je kunt ook op zoek gaan naar een goede hacker. Zo iemand die de technische kennis heeft om een skim-apparaat te bouwen. Vraag hem om de informatie van jouw pasje uit te lezen, en daarna diezelfde informatie terug te schrijven naar het pasje. Op die manier wordt je pasje voorzien van verse, sterke magneetvelden, en zal het weer in alle apparaten werken.

Je hoeft je geen zorgen te maken dat je pasje hierdoor wordt gehackt: de magnetische informatie zegt nog niets, pas in combinatie met je pincode heeft de ander er iets aan. Dus zolang jij je pincode geheimhoudt, is er niets aan de hand, zelfs als je een onbetrouwbare hacker treft.

Toegevoegd na 48 seconden:
Maar goed, praktisch gesproken is die hacker niet realistisch. Blijven over: wachten tot de verloopdatum van het pasje verstreken is zodat de bank jou vanzelf een vervangend pasje stuurt, of bij de bank een nieuw pasje aanvragen en daarvoor betalen.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Veel winkels maken de lens van de pinautomaat niet schoon waardoor somige pinpassen niet goed werken.
als je pinpas wel werkt bij de bank is er niets aan de hand
je kunt aan een pinpas zelf niks doen het beste kun je naar de bank gaan en vertellen dat hij het bij somige winkels niet doet maar bij de bank wel
en kijken of hun een oplossing weten

Toegevoegd na 1 uur:
maak je magneet strip is goed schoon misschien dat het helpt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om dit probleem te voorkomen zit er maar een ding op, tas wegdoen! Kijk ook uit bij toonbanken of balies waar ze van die code dingen overheen halen zoals bij de Hema en de C&A daar raken de passen ook gemagnetiseerd van. Dus nooit je pas, portemonnee of tas even opleggen.
Ik heb het probleem gehad met 3 pasjes ook door een tas met magneet sluiting.
Uiteindelijk deden de pasjes het helemaal niet meer en moest ik nieuwe aanvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat de magnetisch opgeslagen informatie op je bankpas aan kracht heeft verloren door de magneten van je tas. Door de pas verder te demagnetiseren versterk je dit effect alleen maar. Dan worden de passen helemaal onbruikbaar. Waarschijnlijk zijn de lezers bij de geldautomaten gevoeliger dan die van de betaalautomaten of zijn ze vuil. Je pasjes schoonmaken wil ook nog wel eens helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met plakband...! Ooit bij een benzinepomp geleerd... Stukje tape eropplakken en nog dan doet de pas het gek genoeg vaak weer...

Voor de duidelijkheid, het stukje plakband plak je over de magneetstrip en laat je gewoon zitten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wrijft je bankkaart goed stevig over en weer over je dij (over je jeans dus) en het probleem is opgelost.Dat kan je ter plekke doen.