Hoe kan ik de opgewekte energie uit berekenen van een dynamo?

ik heb hier een website gevonden met de formule maar weet niet precies hoe ik deze moet invullen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamo

Omtrek fietsband = 68cm x Pii = 213.6cm

zou er ook uitgelegd kunnen worden hoe je dit doet?

alvast bedankt

Toegevoegd na 1 minuut:
ik zie net dat je niet de energie uitrekent met die formule maar het voltage.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Je hebt te weinig informatie om dat uit te kunnen rekenen, want je weet waarschijnlijk niks over je dynamo.
En het is o.a. afhankelijk van hoe hard je trapt.

Je zal dus moeten gaan meten.
met een multimeter kan je heel makkelijk de spanning meten, daarna de stroom.

------------------------------
In de elektriciteitsleer wordt de volgende formule gebruikt:

P = U I

met hierin:

* P: het vermogen, uitgedrukt in watt
* U: de effectieve waarde van de elektrische spanning, uitgedrukt in volt
* I: de effectieve waarde van de elektrische stroom, uitgedrukt in ampère
------------------------------

Waarschijnlijk kan je dan terug gaan rekenen en meer te weten komen over je dynamo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is niet eenvoudig het geleverde vermogen van een fietsdynamo uit te rekenen aan de hand van de energie die je er in stopt en dat laatste is ook niet eenvoudig.
Als een dynamo zijn 3 Watt aflevert (15KM/H lampje 6V
0.5A en achterlicht led of lampje (6V 0.05A) dan kun je er gemakshalve vanuit gaan dat het gemiddelde rendement van de dynamo zelf tussen de 30 en 60% ligt.
Omdat je met wisselspanning te maken hebt kun je de output beter uitdrukken in VA, daarmee laat je een arbeidsfactor (cos fi) buiten beschouwing die bij capacitatieve- en inductieve lasten een rol spelen, vergeet niet dat de dynamo een spoel heeft en dus zelf al een inductieve last vormt, waardoor de inwendige weerstand sterk afhangt van het toerental en de afgenomen stroom.
De lampjes hebben zelf al bepaald GEEN ohms gedrag, de weerstand van fietslampjes is bij zwak branden veel lager dan wanneer ze fel branden.
Voor exacte meting moet je dus een voltmeter over de dynamo heen zetten en een amperemeter voor wisselstroom in serie met de verlichting.
Het dunne draad speelt ook een rol, net als de overgangsweerstand bij draadkoppelingen die door oxidatie vrij hoog kan zijn, die echter meegenomen wordt in de meting als je de voltmeter dan ook direct over de dynamo zet.
Omdat het wieltje van de dynamo hard op de band drukt, krijg je veel wrijvingsweerstand, omdat de band daar wat ingedrukt wordt. Door de band goed op te pompen neemt het totaalrendement dus flink TOE. Naafdynamo's hebben daarom een veel hoger rendement en laten zich gemakkelijker berekenen, omdat de wrijvingsweerstand tov velgdynamo's vrijwel nihil is. Hun rendement kan de 80% overscheiden, je merkt in trapkracht dan ook nauwelijks of de lampjes of leds nu wel of niet branden.
Goede leds hebben een rendement wat 10 tot 40X zo hoog is als fietslampjes, ze hebben aals groot nadeel voor een rendementmeting dat hun gedrag totaal NIET ohms is.
Sommige ledlampen hebben een omvormer die zorgt dat de leds ongeacht de trapsnelheid altijd even fel branden.
Meten is dan lastig omdat het toerental dan omgekeerd evenredig is aan de stroom die de dynamo moet leveren,
Dit soort ledlampjes nemen altijd een bepaald vermogen op, meestal 1 Watt of minder en geven dan wel tot 70 lumen af, dat is 3X meer dan een halogeenfietslampje en 6X zoveel als een gewoon fietslampje van 3 Watt.