Hoe dodelijk is het voor een mens als een modelvliegtuig van 2 kg met een snelheid van 95 km/h een motorstoring krijgt en neerstort van 10o mr hoogte?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Daar past geen mens in, dus niet dodelijk.

Als je hem echter op je hoofd krijgt ben je dood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt eraan, elke klap kan dodelijk zijn.

Hebben we het hier over een electro, brandstof of turbine motor?
Een brandstofmotor zal blijven draaien, als deze is voorzien van uitwendige props dan werken deze ook nog tegen.
Betreft het een electro of een impeller dan heb je geen prop die als een haksel machine op je afkomt.
Een elektromotor zal 9 van de 10 gewoon uit zijn, tenzij de storing in de snelheidsregelaar zit.
Doch een vliegtuig met motorstoring is nog wel te besturen.
Een geoefende vlieger zou deze dan ook nooit richting publiek laten komen en er voor kiezen om het toestel veilig en gecontroleerd op een veilige plek te crashen.

Maar men mag zowiezo niet vliegen over/binnen bebouwde kom en nabij publiek.
Vandaar dat men ook huiverig is voor het zogeheten wildvliegerij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ek begin + Ehoogte= E eind.
Ek begin = .5mv^2
m=massa in kg, v = snelheid in m/s
Ek= .5 * 2 * 26.4^2=696 J
Ehoogte= m*g*h
m=massa in kg, g is gravitatieconstante in m/s^2 en h=hoogte in m
Eh= 2 *9.81 * 100 = 1962 J

E eind = 2658 J= .5mv^2
v wordt dan 52 m/s als weerstand 0 is. met een massa van 2 kg.
het amerikaanse leger heeft uitgerekend als veiligheidsgrens max een snelheid van 91 m/s voor een vallende kogel van 9 gram.
hiervan is de energie dus 37 joule.

Het modelvliegtuig heeft dus veel meer energie (ook al zal de weerstand wel veel afremmen) maar hij zit ruim boven de veiligheidsgrens en zal zeker schade veroorzaken en een hoop pijn doen, maar of hij dodelijk is hangt af van de raakoppervlakte en evt. bescherming. En natuurlijk ook hoe laag de veiligheidsnorm van het amerikaanse leger is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar als de motor uitvalt zal de propellor ook niet meer vol draaien.