wanneer zeg je dat een verschijnsel een scheikundig verschinsel is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/natuurverschijnsel-scheikundig-verschijnsel.103430

Antwoorden (2)

Als dat verschijnsel leidt tot het ontstaan van nieuwe stoffen (door deling, splitsing, menging, enzovoorts).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er chemische reacties bij zijn betrokken.
Meestal ontstaan er dan inderdaad wel nieuwe producten, zoals Hippo zegt, maar niet per definitie.
Er zijn situaties denkbaar waar het eindresultaat chemisch gezien identiek is aan de beginsituatie, maar waarbij er zich wel degelijk chemische reacties hebben voltrokken.
In een zuur bijvoorbeeld zwemmen de zuurionen (protonen) voortdurend rond in de zuurstof en verbinden zich en laten weer los. Dat is een chemisch proces, maar toch ontstaan er geen nieuwe stoffen.

Dus het is een scheikundig verschijnsel als er op moleculair niveau reacties plaatsvinden tussen verschillende stoffen.