Als een voorwerp uit de ruimte op de aarde valt, valt het dan richting zwaartepunt van de aarde of richting maan-aarde-zwaartepunt ?

Toegevoegd na 6 dagen:
Als een zware bol uit een vliegtuig wordt geworpen, 'moet' de krachtvector van/naar de bol dan getekend worden op de werklijn naar het middelpunt van de aard of op de werklijn naar het maan-aarde zwaartepunt ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Het zal richting de aarde-maanzwaartepunt vallen, maar omdat de aarde zoveel zwaarder is, zal het meeste eerder op de aarde terecht komen. Gezien de kraters op de maan, komen ook daar 'vallende' objecten terrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dezelfde vraag maar anders verwoord: Als uit een parachutevliegtuig een zware bol gegooid wordt, kan dan de krachtvector van/naar deze bol getekend worden op een werklijn naar het middelpunt van de aarde of op de werklijn naar het aarde-maan-zwaartepunt ?
het gemeenschappelijk zwaartepunt van het Aarde-Maan systeem ligt nog binnen de Aarde, aangezien die vele malen zwaarder is dan de maan. dus een object zal áltijd richting aarde gaan. dat je op de maan zoveel kraters ziet heeft alleen te maken dat de maan geen atmosfeer heeft. in onze dampkring verbranden de meeste brokstukken en mócht er een een krater slaan in de aarde kun je daar na een aantal jaar vaak niks meer van zien. omdat onze aarde in beweging is altijd en erosie en wind de kraters onzichtbaar maken. de kraters op de maan zijn al duizenden jaren oud
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het voorwelk zal in een baan om het maan-aarde-zwaartepunt gaan rondcircelen tot het ergens tegenaan botst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dezelfde vraag maar anders verwoord: Als uit een parachutevliegtuig een zware bol gegooid wordt, kan dan de krachtvector van/naar deze bol getekend worden op een werklijn naar het middelpunt van de aarde of op de werklijn naar het aarde-maan-zwaartepunt ?
Geen van beide.
Beide objecten trekken aan het voorwerp en zullen zijn baan beïnvloeden. Het een n-lichamen probleem. Het hangt helemaal af onder welke hoek en met welke snelheid het voorwerp aan komt vliegen.
Het kan zijn dat het in een baan om de aarde komt. maar het kan ook een slinger krijgen en dan weggekatapulteerd worden. Dat gebruikt de NASA soms om een sateliet een flinke zet richting Jupiter te geven.