Wat je ook doet, bewaar droogijs nooit in een koelcel of vriezer!

Droogijs verdampt bij -78, veel kouder bij een koelcel (2-8°C) of vriezer (-20°C) en geeft overdruk in je koelruimte. Als je 10 kg droogijs hebt (= 10.000 gram = 250 mol = ca 5 a 6 m3 aan gas!!), zal dit behoorlijk wat druk op je slot geven. Bij het openen kan de deur open knallen.
Ik werk zelf bij een pharmaceutisch lab en hier heb ik ongelukken mee zien gebeuren. Als je het er net in plaats valt het wel mee, maar ik heb een deur open zien knallen alsof iemand er een harde trap tegen gaf (de persoon die het open maakte viel vrij hard naar achter, rakelings langs een stellage, gelukkig niets gebeurd).
Behalve het "ontploffingsgevaar" is je koelcel is die zin slecht geventileerd en kan je gevaarlijke concentraties CO2 krijgen. Bewaar droogijs dus in een goed geventileerde ruimte!

Wat je beter kan doen is een goede piepschuim bak er bij bestellen (kan je ook bij koeriers (zoals DPD, DHL, World Courier, etc) bestellen).
Deze dozen isoleren erg goed, daar gaat meestal zo'n 2 a 3 kg droogijs in en blijft een aantal dagen goed. Met een volle doos droogijs (afhankelijk van hoe vaak het open gaat) zou het denk ik tot een week goed moeten blijven.
Thecis
9 jaar geleden
Frimu2
9 jaar geleden
Hoewel er zeker een kern van waarheid in zit, mag het allemaal wel wat genuanceerder. Droogijs mag niet in een luchtdichte verpakking bewaard worden ! Bij een koelcel of een vriescel zal er ongetwijfeld risico zijn als je hem voor meer dan laten we zeggen 20% vult. Echter in de praktijk zal een voorraad van 10 kg hooguit 1% van de cel in beslag nemen. Een vrieskist tot de nok toe vullen en hem met een grendel afsluiten zou idd levensgevaarlijk zijn. http://www.icsdryice.com/nl/groothandel/consumenten/omgaan-met-droogijs
Thecis
9 jaar geleden
Het is inderdaad iets genuanceerder, maar vergeet niet dat 10 kg niet iets is wat je zomaar in een gewone koelkast gaat zetten (over het algemeen). Gezien de foto van de vraagsteller en de hoeveelheid ging ik er van uit dat het gaat om een inloop-ruimte. Deze worden o.h.a. met een grendel afgesloten en kan de druk best oplopen. Zoals ik al zei 10kg komt ongeveer overeen met zo'n 5 kuub. Dit is in een gewone koelkast (inhoud zo'n 150 tot 200 liter als je een grote hebt) best wel veel. Met huis-tuin en keuken gebruik, zal het probleem niet ontstaan, want deze apparaten sluiten obv onderdruk. Overdruk zal het probleem niet zijn. Door de overdruk gaat de kast vanzelf open. Alleen gaat je koeling dan niet meer optimaal :-) Wat betreft de concentratie CO2, dit zal best oplopen in een afgesloten ruimte en 5 kuub in een ruimte van 5 bij 3 bij 2 is dit een toename van 16%. Niet zo heel gezond om dit in te ademen. Zie het schema bij wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofdioxide#Toxicologie_en_veiligheid Vanaf 20% CO2: bewusteloosheid na enkele ademteugen, snel gevolgd door ademstilstand. Dood na enkele minuten. Dus een toename van ca 16% in CO2 en je loopt er in zonder dat je er erg in hebt, is misschien niet het beste wat je kan doen. Dit spul is gewoon gevaarlijker dan je denkt. Met goed gebruik is er helemaal niets aan de hand en kan je er zelfs leuk mee spelen, maar dan moet je wel weten wat je in handen hebt.
Frimu2
9 jaar geleden
Dank je voor de aanvulling. Klopt helemaal.

Andere antwoorden (1)

Als je het in de aangeleverde piepschuim box , in de vriezer laat en onaangebroken geschat c/a 10 dagen, indien je hem steeds openmaakt om er iets van te pakken zal deze houdbaarheid natuurlijk sneller afnemen.
Voor nauwkeurige informatie, advies om met de firma gotschalk / droogijs.nl op te nemen. Je kan dit product trouwens per post laten verzenden! Ook hier gaat de houdbaarheid iets van achteruit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie nu pas koelcel, mijn ervaring is met vriezer. Met een koelcel schat ik dit op 3 dagen onaangebroken.