Platina op witgoud. Wellicht hierom:

Wit goud wordt vaak met rodium bedekt om het dezelfde wit uiterlijk als platina te geven, maar uiteindelijk zal het rodium toch afslijten en op het goud een gele schijn achterlaten. Juwelen in wit goud moeten met rodium bedekt worden om de witte kleur te behouden. Platina wordt niet geel en behoudt de witte schijn moeiteloos met slechts een klein beetje onderhoud.

Toegevoegd na 4 minuten:
Witgoud bevat legeringen als nikkel, zink, koper, tin, paladium of manganese. Witgoud is door deze toevoeging altijd een beetje duurder dan geelgoud
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Witgoud is een legering welke oa metalen uit de platinagroep bevat.
Het bevat GEEN witmetalen laag, het goud verliest zijn kenmerkende gele kleur door de alliage (het is dus door en door wit), welke het goud ook harder maken dan zuiver goud, wat zeer zacht is.
Omdat wit goud (18 KT) ook metalen uit de platinagroep bevat en het bewerkelijk is , is het duurder dan geel goud van gelijk gehalte.
De denkfout dat witgoud platina zou zijn wordt echter veel
gemaakt.

Platina echter hoeft niet zo sterk gelegeerd te worden als goud alhoewel het zelf wel te zacht is om puur te gebruiken .

Zelf heb ik met zuiver platina gewerkt, het is anders dan wit goud, zo is ook de dichtheid anders, zuiver platina is niet zo glimmend als wit goud.

Er is geen vaste formule voor wit goud, de gewenste hardheid en gehalte bepalen mede de samenstelling van wit goud. Rhodium en palladium spelen een rol, ook osmium wordt wel aangewend.

Omdat osmium het metaal is met de hoogste dichtheid is wit goud wat een relatief hoog percentage osmium bevat
een beduidend hogere dichtheid dan (puur) goud.
Daar nikkel wat vroeger veel gebruikt werd om wit goud te maken, nogal wat allergie veroorzaakt , wordt dat tegenwoordig veel minder in wit goud toegepast.

Helaas een beetje een wazig verhaal, dat heeft te maken met het feit dat edelsmeden en leveranciers van wit goud
zelf geheimzinnig zijn over de samenstelling van wit goud.

Wanneer er echter platina in het spel is, wordt dat wel altijd gemeld omdat dit metaal aanmerkelijk duurder is dan wit goud.

Omdat ook van platina de dichtheid groter is dan dat van (zuiver ) goud, verraad dit iets over waar men mee te maken heeft.

Goud wat geallieerd wordt met zilver (dat is vrij gebruikelijk) heeft een wat lagere dichtheid dan zuiver goud. Daardoor wordt het goud echter NIET wit!

Tegenwoordig stelt men via spectrumanalyse de samenstelling van goud vast.

Om er zeker van te zijn dat het wit goud en geen zilver is
kan men het best de dichtheid bepalen, zilver heeft een beduidend lagere dichtheid dan wit goud.
Wit goud laat zich net als zuiver goud oplossen in aqua regina (koningswater, een mengsel van HCl/HNO3) en testen op zuiverheid met salpeterzuur en toetsstaafjes/toetssteen.

Platina laat zich ook onderscheiden van wit goud door het in gloeiende toestand in alcoholdamp te brengen.
het platina blijft dan gloeien door als katalysator de alcoholdamp met zuurstof te verbinden zonder vlam.