Is potentiële energie te vergroten door druk?

Als voorbeeld een dak waar regen opvalt. De regen loopt langzaam weg en bezit potentiële energie gebaseerd op de hoeveelheid, zwaartekracht en hoogte. Als je de regen opvangt in een tonen deze leeg laat lopen als hij vol zit. Heeft deze dan meer potentiële energie vanwege de opgebouwde druk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Nee, de potentiële energie blijft gelijk en is 'de drijfveer' achter de hydrostatische druk. De potentiële energie zet zich dan om in kinetische energie of wat drukken betreft: de hydrostatische druk zet zich om in stuwdruk.

De kinetische energie kan wel hoger zijn vanwege de manometrische druk (luchtdruk) die hoger is wanneer je de ton laat leeglopen in een vacuüm vat, wat onder normale omstandigheden niet het geval is dus, nee de energie blijft gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar dat komt doordat water niet (of nauwelijks) samendrukbaar is. Als je de regen ook zou gebruiken om lucht in een expansievat samen te persen met een zuiger, dan gaat een gedeelte van de energie in het expansievat zitten. Door de samenpersing zakt het waterniveau, dus het is een broekzak/vestzakverhaal, maar in principe is het dus ook mogelijk de energie als een samengeperst gas op te slaan.

Het water is hier niet erg geschikt voor, omdat je een enorme druk nodig hebt en het water dan maar een klein beetje uit kan zetten tot zijn normale volume. De afgelegde weg van de kracht is daardoor erg klein en daarmee ook het vermogen om arbeid te verrichten W=F*delta s = P*delta V (W=arbeid ,F= kracht, delta s = afgelegde weg, P= druk, delta V= volumeverandering). Als delta V erg klein is houdt dat automatisch in dat je voor de energieopslag een zeer grote druk nodig hebt, waardoor het onpraktisch is water zo te gebruiken. (In het geval van de Watertoren kun je die energiebijdrage dan ook verwaarlozen.)