Geeft elke sterkte van geleiding of bestraling van een absorberend voorwerp elektromagnetische straling af?

Stel je plaatst op het gas een voorwerp in een pannetje. De atomen/moleculen gaan dan trillen. Maar als het vuur heel zachtjes staat zullen die elektronen misschien wel botsen maar niet geexciteerd worden, en bijgevolg zal het geen elektromagnetische straling (EMS) geven.
Maar kun je in dat geval zeggen dat het wel warmte geeft (door de botsing, wat je dan alleen kunt voelen door je hand erop te houden) maar geen EMS? Of houdt warmte altijd EMS in?
En zou dat verhaal anders luiden igv bestraling van het voorwerp met EMS.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Warmte is een vorm van EMS. Ieder voorwerp zend warmte uit als gevolg van de temperatuur die het heeft.

In de natuurkunde heeft men een geidealiseerd lichaam bedacht dat de zwarte straler heet. Dit lichaam absorbeert alle straling die er op valt en zend deze ook weer uit over het volledige spectrum. In werkelijkheid zullen voorwerpen altijd een deel van de straling weerkaatsen en alleen voor dat deel dat ze opnemen gaan uitzenden.

Toegevoegd na 2 uur:
N.a.v. de reactie van de vraagsteller.

EMS kan op twee manieren ontstaan. De eerste manier is waar je in je reactie op doelt namelijk dat een elektron botst met een photon en daardoor een hoger energie niveau bereikt. Dit foton wordt dan later weer uitgezonden als het elektron terugvalt in de lagere energiestaat. Dit heeft niks met langzaam verwarmen ofzo te maken want dit speelt zich op quantumniveau af en dat betekent dat er met vaste energiepakketjes gewerkt wordt en zo'n pakketje heeft genoeg energie om het betreffende elektron op te tillen naar een hoger energie niveau of niet.

De andere wijze is als volgt. Een voorwerp dat een temperatuur heeft die groter is dan het absolute nulpunt bestaat uit moleculen die kinetische energie hebben. Dit uit zich doordat deze moleculen ten opzichte van elkaar bewegen. Moleculen hebben ook een bepaalde verdeling van lading over zich al was het maar dat er positief geladen protonen zijn en negatief geladen elektronen. Hierdoor bestaat er in een voorwerp een groot aantal elektromagnetische velden die ten opzichte van elkaar bewegen. Deze genereren op hierdoor weer de EMS in de vorm van fotonen die het voorwerp verlaten.

Ik heb de Engelstalige Wiki pagina toegevoegd die wat meer info geeft dan de Nederlandstalige
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat gebeurt er als de verhitting net niet groot genoeg is om de elektronen te exciteren. Geven die botsingen van atomen/moleculen/elektronen dan helemaal geen waarneembaar effect of kun je dat toch ook voelen als warmte?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag. Ik schat dat als er 'niks' gebeurt in het materiaal er ook geen warmte voelbaar is.
Sowieso praat je in die situatie waarschijnlijk over energieniveaus die zo laag zijn dat je het cern zult moeten afhuren om ze te meten. nb: dit is niet mijn topic, dus het bovenstaande zou aperte onzin kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de toevoeging; maar mijn eigenlijk vraag blijft : veroorzaakt elke botsing EMS?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke botsing bedoel je? EMS wordt uitgestraald omdat door de beweging van de atomen/moleculen in een voorwerp de meebewegende elektromagnetische velden EMS genereren. Als een atoom/molecuul door tegen een voorwerp te botsen kinetische energie aan dat voorwerp toevoegd dan zal dit tot meer beweging leiden en daarmee meer EMS. Maar of die specifieke botsing een foton genereert is niet te zeggen. Als de botsing ertoe leidt dat het voorwerp kinetische energie afstaat aan het botsende atoom/molecuul zal er minder EMS zijn. Maar het is onmogelijk om aan te geven waar precies de consequenties in het voorwerp zitten. Dat zijn de enige botsingen die mogelijk zijn, denk ik, want volgens mij kunnen elektronen niet botsen.